2004-2006

2004
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) inaugura l’exposició Antoni Tàpies. Retrospectiva, amb motiu de la qual es publica el llibre Tàpies en perspectiva, que posteriorment viatjarà a Valladolid (Patio Herreriano) i Mèxic (Museo de Arte de Zapopán). Es publica el llibre de bibliòfil Cranc-cranc, que Tàpies ha realitzat conjuntament amb el compositor Josep Maria Mestres Quadreny. La Fundación General de la Universidad Complutense de Madrid li encarrega el cartell dels cursos d’estiu de El Escorial. Assisteix a la presentació del documental T de Tàpies, dirigit per Carolina Tubau i produït per Televisió de Catalunya. A la Fundación Marcelino Botín, Santander, es presenta l’exposició Antoni Tàpies. Una arquitectura de lo visible. A Madrid, assisteix a la inauguració de Tàpies. Tierras (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía). Altres exposicions individuals a Rio de Janeiro (Centro Cultural Banco do Brasil) i Barcelona (Galeria Toni Tàpies).

2005
Es presenta a Donostia i Barcelona una obra conjunta de Tàpies i José Saramago realitzada per recolzar Elkarri, moviment social que defensa un model de solució pacífica i dialogada al conflicte basc. Assisteix, a Barcelona (Fundació Antoni Tàpies), al recital del cantaor Manuel Cuevas amb motiu de l’homenatge que li ofereix el Festival Internacional del Cante de las Minas (La Unión, Múrcia). Amb motiu de la celebració del 25è aniversari del seu restabliment, fa donació al Parlament de Catalunya de l’obra 7 de novembre, de 1971, i realitza una serigrafia commemorativa. Exposició retrospectiva al Hara Museum de Tòquio; la mostra viatjarà posteriorment a Singapore (Singapore Art Museum). Li és lliurat el Premi Lissone a tota la seva carrera. Realitza el cartell commemoratiu del 15è aniversari de la Fundació Antoni Tàpies. Nova exposició individual a les Waddington Galleries (Londres) i a la Galerie Lelong (Zuric).

2006
Amb un acte públic a l’Ateneu Barcelonès, se celebra, a mitjans de juny, l’aparició del vuitè volum de l’obra completa de l’artista. Durant el mes de novembre, tres exposicions gairebé simultànies -Galerie Lelong (París), Galería Soledad Lorenzo (Madrid) i Galeria Toni Tàpies (Barcelona)- mostren l’obra més recent del pintor, realitzada als estudis de Barcelona i Campins al llarg de la primavera i l’estiu d’aquest any. Per les mateixes dates, i dins del Projecte Majories Urbanes 1900-2025 -amb seu a la Fundació Antoni Tàpies-, s’inaugura, a l’IES Barri Besòs de Barcelona, l’exposició Formes per al segle XXI. Obra recent d’Antoni Tàpies, que visitaran -al llarg d’una setmana- prop de 1.700 alumnes de secundària i batxillerat. Es presenta el llibre de bibliòfil Le soleil vu de dos, amb textos de Jacques Dupin i gravats de Tàpies. A finals de desembre, assisteix a la inauguració de l’exposició retrospectiva Els cartells de Tàpies i l’esfera pública, que té lloc a la Fundació Antoni Tàpies de Barcelona. Altres exposicions individuals a Porto, Lisboa, Londres, Nova York i Toulon.