2001-2003

2001
Viatja a París, on la Bibliothèque Nationale de France presenta l’exposició retrospectiva d’obra gràfica Antoni Tàpies ou la Poétique de la matière. Seleccions de la seva obra recent s’exhibeixen, durant aquest any, a la Galerie Lelong (Zuric), les Waddington Galleries (Londres), la Galería Soledad Lorenzo (Madrid) i la Galeria Toni Tàpies (Barcelona). Altres exposicions individuals a Madrid, Buenos Aires, l’Haia, Hèlsinki, Millau, Ginebra i Girona.

2002
Realitza el cartell per a les Festes de la Mercè de Barcelona. Rep el Premio Nacional de Grabado y Arte Gráfico concedit per la Calcografía Nacional i la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, de Madrid. Viatja a Antibes, on s’inaugura l’exposició retrospectiva Tàpies. La peinture au corps à corps (Musée Picasso). La Fundació Antoni Tàpies presenta Tàpies. Escriptura material. Llibres, exposició retrospectiva de la seva obra en el camp de la bibliofília. Al llarg de l’any, Rabat, Tànger i Casablanca acullen l’exposició Tàpies. Certeses sentides, que posteriorment viatjarà a Tunísia. Exposicions individuals a Lisboa, Porto, Granada, Madrid, Cascais, Fuendetodos, Pamplona, Oviedo i París.

2003
A Madrid, assisteix a la inauguració de Tàpies. Escritura material. Libros (La Casa Encendida). L’exposició Antoni Tàpies. Cos i llenguatge, organitzada per la Fundació Antoni Tàpies i la Diputació de Barcelona, inicia la seva itinerància per diversos municipis. És nomenat Comanador de l’Orde Nacional de la Legió d’Honor per decret del President de la República francesa. Rep el Premio Velázquez de las Artes Plásticas, concedit pel Ministerio de Educación y Cultura espanyol. A Lleida, assisteix a la inauguració del nou Centre d’Art la Panera, que inicia les seves activitats amb l’exposició L’univers obert d’Antoni Tàpies. Realitza el cartell pel col·loqui internacional Jorge Semprún o las espirales de la memoria, organitzat per la Universitat de Girona, i del Dia Internacional de l’Escriptor Empresonat, per encàrrec del centre català del PEN Club. A València, assisteix a l’homenatge que -amb motiu dels seus 80 anys- li reten la Universitat de València i l’editorial Tres i Quatre. La Kunsthalle in Emden (Alemanya) presenta l’exposició Tàpies. Werke auf Papier 1943-2003. S’estrena, en el marc del Festival Internacional de Cinema de Catalunya (Sitges), el documental Alfabet Tàpies, de Daniel Hernández. És investit doctor honoris causa per la Universidad Complutense de Madrid. Exposicions individuals a París, Barcelona, Nova York, Londres i Madrid.