La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Sostenibilitat i compromís social

La Fundació Antoni Tàpies s’adhereix al compromís de sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Per aquest motiu l’equip del museu s’esforça cada dia per ampliar les mesures enfocades a minimitzar l’impacte mediambiental del nostre funcionament i vetllar pel respecte per la natura. Així doncs, treballem per ser a ser un museu cada cop més sostenible. I això significa no només respectar el medi ambient, sinó contribuir en la millora de la societat i col·laborar en el desenvolupament econòmic de l’entorn.

Antoni Tàpies va ser un artista compromès amb la societat, la política i el medi ambient, com va declarar molt sovint: “Avui les inquietuds culturals, i estètiques en particular, no són exclusiva dels artistes, i tampoc no poden veure’s aïllades de problemes tan importants com el dels Drets Humans, el de la salut pública, el de les opressions ètniques, el de la preservació de la naturalesa, etc.” va escriure per exemple a La Vanguardia l’11 de març del 1986.

Algunes mesures que apliquem per ser més sostenibles:

-Promoure l’ús del transport públic per lluitar contra el canvi climàtic.
-Contribuir a l’estalvi energètic a través d’equips de màxima eficiència energètica.
-Utilitzar formats sostenibles per a la nostra comunicació.
-Reduir la despesa d’aigua en les nostres instal·lacions.
-Gestionar correctament l’emmagatzematge i l’abocament dels nostres residus.
-Minimitzar l’ús del plàstic d’un sol ús.
-Ampliar el nostre compromís amb la societat.

Us preguem que ens ajudeu a assolir els nostres objectius de sostenibilitat fent vostres aquestes mesures.

El valor social generat pels museus de  l’Articket Bcn

L’any 2021, la Fundació Antoni Tàpies va participar al projecte de Càlcul del Valor Social Integrat (VSI) dels museus d’Articket, que porta a terme l’equip de la Càtedra MANGO de Responsabilitat Social Corporativa d’ESCI-UPF.

Els museus de l’Articket Bcn han calculat el Valor Social Integrat (VSI) que generen per  al conjunt dels seus grups d’interès. Es tracta d’un innovador projecte realitzat pels  museus d’art i cultura més importants de la ciutat de Barcelona: el Museu Nacional d’Art  de Catalunya (MNAC), la Fundació Joan Miró, el Museu Picasso de Barcelona, el Museu  d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), el Centre de Cultura Contemporània de  Barcelona (CCCB) i la Fundació Antoni Tàpies. Amb l’objectiu de mesurar la seva  aportació a la societat, aquests museus han analitzat les múltiples funcions que  desenvolupen (econòmiques, culturals, patrimonials, educatives, científiques, de  inclusió, etc.) i han estimat el valor monetari equivalent.

El VSI consta de dos components: el valor social de l’activitat econòmica i el valor social  específic. El primer fa referència al valor social que generen els museus amb la  realització de la seva activitat econòmica a través de relacions de mercat (contractació  de personal, compra a proveïdors, pagament d’impostos, etc.). El segon, el valor social  específic, fa referència a les diferents dimensions de la missió dels museus i es  distribueix als diversos grups d’interès al marge del mercat.

Malgrat l’important valor econòmic creat pels museus de l’Articket Bcn, el valor social  específic va superar àmpliament el valor social generat per l’activitat econòmica l’any  2019. Si expressem el valor social integrat generat com a taxa de retorn sobre el  pressupost total gestionat pels museus, el retorn a la societat va ser de 3,61 €, és a dir,  el pressupost dels museus es va transformar en més de tres vegades de valor social  creat.

Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.