La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

1986-1988

1986
Assisteix a la inauguració de la seva exposició antològica a la Wiener Künstlerhaus de Viena, que posteriorment viatja a Eindhoven (Stedelijk van Abbemuseum). Exposa noves escultures i relleus murals de ceràmica a l’Abadia de Montmajour (Arles). A Nova York, assisteix a la inauguració de la seva nova exposició a la Galerie Maeght Lelong. Forma part, junt amb Francisco Bustelo, Dolores Ibárruri i María Zambrano, entre d’altres, del comitè d’honor del col·lectiu que organitza els actes d’homenatge als Brigadistes Internacionals suïssos, celebrats a Ginebra. Col·labora activament amb la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny. Participa en l’exposició inaugural del Centro de Arte Reina Sofía, de Madrid, junt amb Baselitz, Chillida, Saura, Serra i Twombly. Exposicions individuals a Madrid, París i Barcelona.

1987
Participa activament en una campanya de la Federació Sindical d’Artistes Plàstics de Catalunya per la defensa de la propietat intel·lectual. S’adhereix al programa Homo faber-Homo ludens, organitzat pel Goethe Institut d’Osaka. Es publica Équation, llibre de bibliòfil en col·laboració amb Jean Frémon. Barbara Catoir publica Gespräche mit Antoni Tàpies. Participa en les exposicions Le Siècle de Picasso i Fifty Years of Collecting: An Anniversary Selection. Paintings Since World War II, al Musée d’art moderne de la Ville de Paris i al Solomon R. Guggenheim Museum (Nova York), respectivament. Exposicions individuals a Nova York, Madrid, Zuric, València, Colònia i Hannover.

1988
És investit doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona; el seu discurs d’investidura aborda molts dels temes sobre els quals escriurà d’ara endavant: la funció social de l’art com a via de coneixement i mitjà de transformació de la consciència i de la conducta, la vigència de certes experiències espirituals i contemplatives i la seva adaptació a les necessitats actuals, i la importància del treball de l’artista com a contribució a la lluita contra el mercantilisme i la banalització. Realitza els esbossos preliminars de l’escultura monumental Núvol i cadira, que coronarà, el 1990, la nova seu de la Fundació Antoni Tàpies. Es publica Carrer de Wagner, amb gravats de Tàpies i poemes de Brossa. El govern francès li atorga el grau de Comanador de l’Orde de les Arts i les Lletres. Noves exposicions antològiques a Barcelona (Saló del Tinell) i Marsella (Musée Cantini). Una exposició retrospectiva de la seva obra gràfica, organitzada per la Portland School of Art, a Maine, inicia una itinerància per diferents ciutats d’EUA. Anna Agustí publica Tàpies. Obra completa, 1943-1960, primer volum del catàleg raonat de l’obra del pintor. Participa en l’exposició Aspects of Collage, Assemblage and the Found Object in Twentieth-Century Art (The Solomon R. Guggenheim Museum, Nova York). Exposicions individuals a París, Basilea, Berlín, Barcelona, Roma, Londres i St. Gallen.