1986-1988

1986
Assisteix a la inauguració de la seva exposició antològica a la Wiener Künstlerhaus de Viena, que posteriorment viatja a Eindhoven (Stedelijk van Abbemuseum). Exposa noves escultures i relleus murals de ceràmica a l’Abadia de Montmajour (Arles). A Nova York, assisteix a la inauguració de la seva nova exposició a la Galerie Maeght Lelong. Forma part, junt amb Francisco Bustelo, Dolores Ibárruri i María Zambrano, entre d’altres, del comitè d’honor del col·lectiu que organitza els actes d’homenatge als Brigadistes Internacionals suïssos, celebrats a Ginebra. Col·labora activament amb la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny. Participa en l’exposició inaugural del Centro de Arte Reina Sofía, de Madrid, junt amb Baselitz, Chillida, Saura, Serra i Twombly. Exposicions individuals a Madrid, París i Barcelona.

1987
Participa activament en una campanya de la Federació Sindical d’Artistes Plàstics de Catalunya per la defensa de la propietat intel·lectual. S’adhereix al programa Homo faber-Homo ludens, organitzat pel Goethe Institut de Osaka. Es publica Équation, llibre de bibliòfil en col·laboració amb Jean Frémon. Realitza els esbossos preliminars de l’escultura monumental Núvol i cadira, que coronarà, el 1990, la nova seu de la Fundació Antoni Tàpies. Barbara Catoir publica Gespräche mit Antoni Tàpies. Participa en les exposicions Le Siècle de Picasso i Fifty Years of Collecting: An Anniversary Selection. Paintings Since World War II, al Musée d’art moderne de la Ville de Paris i al Solomon R. Guggenheim Museum (Nova York), respectivament. Exposicions individuals a Nova York, Madrid, Zuric, València, Colònia i Hannover.

1988
És investit doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona; el seu discurs d’investidura aborda molts dels temes sobre els quals escriurà d’ara endavant: la funció social de l’art com a via de coneixement i mitjà de transformació de la consciència i de la conducta, la vigència de certes experiències espirituals i contemplatives i la seva adaptació a les necessitats actuals, i la importància del treball de l’artista com a contribució a la lluita contra el mercantilisme i la banalització. Es publica Carrer de Wagner, amb gravats de Tàpies i poemes de Brossa. El govern francès li atorga el grau de Comanador de l’Orde de les Arts i les Lletres. Noves exposicions antològiques a Barcelona (Saló del Tinell) i Marsella (Musée Cantini). Una exposició retrospectiva de la seva obra gràfica, organitzada per la Portland School of Art, a Maine, inicia una itinerància per diferents ciutats d’EUA. Anna Agustí publica Tàpies. Obra completa, 1943-1960, primer volum del catàleg raonat de l’obra del pintor. Participa en l’exposició Aspects of Collage, Assemblage and the Found Object in Twentieth-Century Art (The Solomon R. Guggenheim Museum, Nova York). Exposicions individuals a París, Basilea, Berlín, Barcelona, Roma, Londres i St. Gallen.