1974-1976

1974
Rep el Premi del British Arts Council amb motiu de l’Exposició Internacional del Gravat, i a Colònia li concedeixen la Stephan-Locher-Medaille. Publica L’art contra l’estètica, nova compilació d’articles i declaracions. Es publiquen les monografies Antoni Tàpies i l’esperit català, de Pere Gimferrer, i Antoni Tàpies. Zeichen und Strukturen, de Werner Schmalenbach. Exposicions retrospectives a Humlebæk (Louisiana Museum), Berlín (Nationalgalerie), Londres (Hayward Gallery) i Swansea (Glynn Vivian Art Gallery). A París (Galerie Maeght), dóna a conèixer una sèrie de monotips motivada en gran part per la situació política a l’Estat espanyol i, particularment, per l’execució del militant anarquista Salvador Puig Antich. Exposicions individuals a Düsseldorf, Londres, Toronto, Goteburg, Ciutat de Mèxic i Nova York.

1975
Contribueix amb una litografia i un cartell a la campanya promoguda per diverses entitats cíviques per demanar l’abolició de la pena de mort a Espanya, i participa en diferents accions organitzades per opositors al règim franquista en favor de l’amnistia a presos polítics i del retorn definitiu de les llibertats democràtiques. Realitza cinc aiguaforts per al llibre d’Edmond Jabès Ça suit son cours, així com una sèrie de gravats per a un llibre de Jean Daive, i col·labora amb Shuzo Takiguchi en l’obra Llambrec material. Exposicions individuals a Barcelona, Zuric, Nova York, Basilea, Sevilla, Los Angeles, Ginebra, Palma de Mallorca i Madrid.

1976
Viatja a Saint-Paul-de-Vence, on assisteix a la inauguració de la seva exposició retrospectiva a la Fondation Maeght, que posteriorment anirà a la Fundació Joan Miró de Barcelona. A Venècia, visita la Biennal, on participa en l’exposició Spagna: Vanguarda artistica e realtà sociale. En diversos textos escrits al llarg de l’any, reflexiona sobre la condició de l’artista, la política i els compromisos ètics dels “treballadors de la cultura”, posant de manifest les preocupacions dels intel·lectuals espanyols durant els inicis de la transició que viu el país cap a un règim democràtic. Nova exposició retrospectiva a Tòquio (Seibu Museum of Art). Georges Raillard publica la monografia Tàpies. Exposicions individuals a Boston, París, Ginebra, Girona, Munic i Barcelona.