La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

1949-1953

1949
Exposa al II Saló d’Octubre de Barcelona (Galeries Laietanes) i a la mostra Un aspecte de la pintura catalana, organitzada per Cobalto 49, a l’Institut Francès de Barcelona i presentada pel poeta João Cabral de Melo, aleshores vicecònsol del Brasil a Barcelona. A Madrid, presenta algunes obres al Salón de los Once, invitat per Eugeni d’Ors. Es relaciona amb diversos membres del Club 49, fundat aquell mateix any: el poeta Joan Teixidor, el crític i historiador de l‘art Alexandre Cirici, l’arquitecte Illescas, el mateix Joan Prats, etc.

1950

Primera exposició individual a Barcelona (Galeries Laietanes), organitzada per Josep Gudiol. Juan Eduardo Cirlot escriu el text del catàleg. En un número de Dau al Set publicat amb aquest motiu, Brossa publica el seu «Oracle sobre Antoni Tàpies», i apareix també la monografia Tàpies o el dau modern de Versalles, de Tharrats. Becat pel govern francès, passa una temporada a París, on viu i treballa al número 8 de l’avenue Eugénie de Saint-Cloud. Durant la seva estada a la capital francesa, s’interessa pel marxisme i viu de prop la polèmica suscitada entorn al realisme social. Exposa a Pittsburgh, seleccionat pel Premi del Carnegie Institute.

1951
Visita Picasso al seu taller de la rue des Grands-Augustins, on coneix Christian Zervos i Jaume Sabartés. Durant la primavera d’aquell any, viatja per Bèlgica i Holanda. Sota la influència del pensament marxista, i preocupat per la situació política a Espanya, realitza nombroses pintures de tema social. Participa a la I Biennal Hispanoamericana, celebrada a Madrid.

1952
Exposa a la XXVI Biennal de Venècia, i és invitat novament a participar (junt amb Pierre Alechinsky, Jean Dubuffet, Tal Coat, Ben Nicholson, Karel Appel, Franz Kline, Willem de Kooning i Robert Motherwell, entre molts d’altres) al certamen del Carnegie Institute de Pittsburgh. Nova exposició individual a Barcelona (Galeries Laietanes).

1953
Primera exposició individual a EUA (Marshall Field and Company, Chicago). Viatja a Nova York amb motiu de la seva exposició a la Martha Jackson Gallery. Adquireix un coneixement més gran de l’expressionisme abstracte americà, en el qual descobreix afinitats i coincidències amb la seva pròpia obra. Reemprèn les seves investigacions matèriques iniciades vuit anys abans, treballant amb terra, collages, incisions, etc. Amb motiu de la seva exposició a les Galerías Biosca, es desplaça a Madrid, on coneix Vicente Aleixandre. Rep un premi a la II Biennal de São Paulo.