Educació i programes públics. Curs 2020-2021

Enguany la Fundació Antoni Tàpies commemora els trenta anys de la inauguració de la seva seu. Els aniversaris són sovint motius de celebració i amb aquest propòsit hem organitzat diverses activitats i accions per a tots els públics; però també són bones ocasions per fer balanç, observar des del present la trajectòria del museu i projectar-se cap a un futur incert i canviant. De fet, ens trobem en un present ja per si mateix inestable. Durant els darrers mesos hem hagut d’adaptar-nos a una situació nova que està condicionant la nostra manera de relacionar-nos amb les persones, els espais i els objectes. A més, la crisi de la Covid-19 ha posat de manifest, com afirma Marina Garcés, “la desigualtat i violència social sobre la qual funciona la nostra normalitat”. Ara més que mai, doncs, cal reafirmar la funció social del museu i la dimensió política dels processos educatius. Des del Departament d’Educació i Programes Públics pensem que l’art i l’educació són espais per qüestionar la realitat que ens envolta, apropar-se al fet desconegut i imprevist, generar coneixement i afavorir les relacions i els vincles.

La programació per aquest nou curs, com no podria ser d’altra manera, estarà subjecta als canvis d’aquesta actualitat. Tanmateix, apostem per la presencialitat, sempre que sigui possible, adoptant totes les mesures que garanteixin una experiència segura al museu.

Pel que fa a la programació dirigida als centres educatius, mantenim l’oferta de visites dinamitzades, adaptant-les a les normatives vigents per evitar el risc de contagi. Són recorreguts participatius amb dinàmiques que parteixen de l’obra d’art per iniciar diàlegs al voltant de les experiències dels infants i els joves que contribueixin al seu procés de subjectivació, a la consciència del propi cos i a fomentar valors com el respecte i la cooperació. Prenent de referent les paraules de Juana M. Sancho, l’educació hauria de permetre als alumnes i docents “trobar el seu propi sentit, conèixer-se, conèixer l’altre i al món que ens envolta, no per explotar-lo a la seva conveniència, sinó per respectar-lo i per fomentar el bé comú”.

Com en els darrers anys, potenciem relacions més duradores i vincles més forts entre el museu i els centres educatius. Aquest curs, esperem iniciar nous projectes col·laboratius de llarga durada, a la vegada que continuem els processos de treball iniciats fa uns mesos amb escoles i instituts. Per primera vegada i amb motiu del trentè aniversari de la Fundació, hem programat un seminari d’educació el novembre per compartir i reflexionar sobre un d’aquests projectes realitzat amb l’associació A Bao A Qu, tres creadors i tres centres: cos paraula objecte x Tàpies.

Continuem amb l’oferta d’activitats per a famílies amb la idea de crear un programa regular que ens aproximi a l’obra d’Antoni Tàpies des de diverses perspectives. A més, per explorar la història i particularitats de l’edifici que acull la Fundació, obra de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, hem iniciat una proposta entorn de l’antiga editorial Montaner y Simón en col·laboració amb el col·lectiu L’Automàtica.

Seguim oferint visites i itineraris que aporten mirades, lectures i significats diferents sobre les exposicions i l’espai arquitectònic de la Fundació. Destaquem el cicle de xerrades al voltant de la conservació de les obres d’art, a càrrec de Mònica Marull, restauradora de la Fundació; també la visita a la Casa Gomis, coneguda com La Ricarda, programada inicialment a la passada primavera i que aprofundeix en alguns continguts exposats a Antoni Tàpies. Teatre, i el cicle Parla, parla, visites a les exposicions en curs des de l’òptica dels diferents autors.

Com a cada curs, els Amics de la Fundació gaudiran en exclusiva de presentacions de les exposicions a càrrec dels seus comissaris, així com de l’oportunitat d’assistir gratuïtament a la major part de la programació.

A més d’aquests projectes, a l’agenda del web mantindrem actualitzada la informació sobre itineraris, cursos, concerts i altres iniciatives que parteixen de la idea que la societat és plural, i el públic, actor i creador de significats.

Altres entrades al blog: