La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

La conservació de l’art contemporani. Cicle de xerrades

Mònica Marull, restauradora de la Fundació, ens ofereix un cicle de xerrades al voltant de la conservació d’obres d’art contemporani que tindran lloc a diversos espais del museu.

Calendari:

La conservació de les obres d’Antoni Tàpies a les sales d’exposició: dijous 13 de febrer del 2020

En aquesta xerrada s’explicarà quines són les mesures que es prenen a la Fundació Antoni Tàpies per assegurar la conservació de les obres d’art exposades. Primer parlarem dels passos previs a l’exposició: embalatge, transport, manipulació i la figura del correu. A continuació, es tractarà el tema del control de les condicions ambientals: temperatura, humitat i llum. Aprofitarem per veure casos concrets de diferents tipologies d’obres (matèria, pintura sobre tela, obra sobre paper).

Què passa quan una obra no està exposada?: dijous 12 de març del 2020

Les obres del fons del museu, quan no estan exposades, es guarden a les sales de reserves. Explicarem quines condicions requereixen aquests espais i quins tipus de magatzems existeixen.

Introducció a la conservació d’obres sobre paper: dijous 9 de juliol del 2020

L’obra gràfica, els cartells i els dibuixos originals són un tipus d’obra que tenen en comú el suport sobre el qual han estat creades, i, per tant, comparteixen els reptes sobre la manera en què han de ser conservades. En general, les condicions de conservació d’aquestes obres comparteixen unes dificultats que es poden resumir en quatre grans grups: els vincles de la conservació amb la forma i els materials en què van ser creades, les condicions ambientals, els sinistres naturals o accidentals i els danys a posteriori provocats per l’ésser humà (vandalisme, manipulacions inadequades, restauracions defectuoses, etc.). En aquesta xerrada mirarem d’entendre quins són els agents que deterioren aquest suport i com allargar-ne la vida.

El revers de les obres d’art: dijous 15 d’octubre del 2020

Quina informació s’amaga al revers d’una obra d’art? Normalment no tenim l’oportunitat de veure aquesta part de les obres. Tant si la peça es troba en una sala d’exposicions com si està reproduïda en un catàleg, el revers és la part de l’obra que sempre queda amagada. Aquesta xerrada descobrirà quines són les dades importants que se situen a la part posterior de les obres, com ara la fitxa tècnica, la signatura de l’artista, les intervencions de restauració, la seva procedència i els seus viatges.