Logotip de l’Any Tàpies

El 16 de gener del 2023 la Fundació Antoni Tàpies, amb la voluntat de potenciar el talent creatiu del país, va endegar una acció participativa que donés suport institucional als professionals del sector del disseny, la comunicació visual i l’art. És per això que des de la Fundació, i amb la complicitat del FAD, es va obrir un concurs de projectes, amb la intervenció de jurat, per a la creació del logotip de l’Any Tàpies. La convocatòria va ser molt ben acollida pel sector i s’hi van presentar un total de seixanta-set estudis.

El concurs va comptar amb un jurat integrat per set persones independents. Es tractava de Pilar Cortada, presidenta de la Comissió Centenari; Pau Dito, cap de Publicacions de la Fundació Antoni Tàpies; Glòria Domènech, cap de la Biblioteca de la Fundació Antoni Tàpies; Núria Homs, conservadora de la Fundació Antoni Tàpies; Pablo Juncadella, director creatiu de Mucho; Sisón Pujol, presidenta de l’ADG FAD; i Salvador Saura, dissenyador. El jurat va escollir cinc dels seixanta-set estudis de disseny presentats perquè despleguessin la creativitat del logotip de l’Any Tàpies.

Dos mesos més tard de l’obertura del concurs es va fer pública la resolució del jurat als finalistes. La proposta guanyadora va ser la realitzada per l’estudi Todojunto, que ha pres com a referència la icona de la creu o de la X, present d’una forma recurrent a l’obra de Tàpies, com a element central de la marca. Es tracta d’un símbol carregat de significats que manté unit el logotip i li confereix flexibilitat i adaptabilitat.

[Antoni Tàpies. Cadira (1991). Pintura sobre teixit sintètic. 148 × 207 cm. © Fundació Antoni Tàpies, Barcelona / vegap. De la fotografía: © FotoGasull, 2023.]

El logotip presentat va ser valorat positivament pel caràcter dinàmic, viu i obert de la imatge, per optar per un llenguatge no previsible i atrevit que ha sabut captar l’actitud d’Antoni Tàpies, per la voluntat de generar moviment i cert volum i per la vistositat del conjunt. Per la seva banda, Todojunto en destaca la voluntat de la Fundació Antoni Tàpies, en el marc del centenari, d’apel·lar al gest de construir noves mirades, connexions, vincles i relacions amb l’obra de l’artista. Es tracta d’una proposta flexible, oberta, mutable; un espai de reflexió i de coneixement que il·lustra “la rauxa de Tàpies, des del seny”.

Todojunto és un estudi de disseny gràfic i de comunicació amb seu a Barcelona fundat l’any 2007. El seu treball s’enfoca en un estudi transversal dels camps de la comunicació amb projectes que van des de la investigació de la impressió amb tècniques antigues fins a disseny de pàgines web i disseny editorial. L’equip està format per Ricardo Duque, Tiago Pina, Leticia Ortín i Alice Tirinzoni, i estan involucrats en projectes independents com ara L’Automàtica, la Fanzinoteca ambulant i Dinou.

El logotip dissenyat per a la Fundació Antoni Tàpies conviurà durant la celebració de tota l’efemèride amb el logotip generat per la Generalitat de Catalunya, en què s’inclou un retrat de l’artista fet per la Colita l’any 1976. El retrat escollit ressalta el caràcter vital i espontani d’Antoni Tàpies, i posa en valor la trajectòria d’una fotògrafa consolidada del país.

.

Descàrrega del logotip de l’Any Tàpies de la Fundació Antoni Tàpies