Cos paraula objecte x Tàpies

Durant el curs 2019-2020 el departament d’Educació i Programes Públics de la Fundació Antoni Tàpies ha portat a terme el projecte educatiu “cos paraula objecte x Tàpies” ideat i desenvolupat per  l’Associació A Bao A Qu en el qual han participat Isabel Banal (artista visual), Antoni Clapés (poeta) i Àngels Margarit (ballarina i coreògrafa). Aquests tres creadors han proposat diàlegs amb l’obra d’Antoni Tàpies a partir de les arts visuals, la poesia i el moviment pensades per als alumnes i als docents de 6è de Primària de l’Escola Drassanes, de 1r d’ESO de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell i de 4t d’ESO de l’Institut Moisès Broggi.

En aquest seminari, obert a qualsevol persona interessada, debatrem aquests processos de la mà dels agents implicats en el projecte, per reflexionar-hi i per obrir les propostes a altres centres, per tal que esdevinguin motor d’investigació educativa.

Aquesta activitat s’emmarca dins dels actes de celebració del trentè aniversari de la Fundació. Pel departament d’Educació i Programes Públics de la Fundació aquest seminari respon a l’objectiu de promoure la investigació educativa estimulant el treball en projectes de llarg recorregut.

10.00 – 10.30 h
Acreditacions i assignació de grups.

10.30 – 10.45 h
Benvinguda i presentació
A càrrec de l’Associació A Bao a Qu i del Departament d’Educació i Programes Públic de la Fundació.

10.45 – 12.00 h
x TÀPIES. En diàleg amb l’exposició.
Visita participativa a l’exposició Tàpies als 30.

12.00 – 13.30 h
Tallers / Torn 1, a càrrec dels creadors:

COS. Àngels Margarit
PARAULA. Antoni Clapés
OBJECTE. Isabel Banal

Els tallers es desenvoluparan en grups reduïts. Tots els participants realitzaran els tres tallers de manera rotativa al llarg de la jornada.

13.30 – 14.45 h
Pausa.

14.45 – 16.15 h
Tallers / Torn 2

16.15 – 16.45 h
Pausa.

16.45 – 18.15 h
Tallers / Torn 3

18.15 – 19.00 h
En diàleg. Conclusions i tancament del seminari.

A Bao A Qu és una associació cultural sense ànim de lucre dedicada a la ideació i el desenvolupament de projectes que vinculen creació artística i educació. Fundada el 2004, introdueix la creació a escoles i instituts de la mà de cineastes, fotògrafs, artistes i altres creadors.
Entre els seus projectes destaquen Cinema en curs, Fotografia en curs, Creadors EN RESIDÈNCIA als instituts de Barcelona i les col·laboracions amb museus i equipaments culturals de referència: CCCB, CGAI, Filmoteca de Catalunya, Foto Colectania, Fundació Antoni Tàpies, MACBA, MNCARS, Museu Nacional d’Art de Catalunya, La Virreina Centre de la Imatge. Un altre eix important de l’activitat d’A Bao A Qu és la formació a docents, educadors i gestors culturals.
A Bao A Qu desenvolupa diversos projectes europeus, entre els quals destaquen Moving Cinema i CinEd. Va rebre el guardó del Premi Ciutat de Barcelona d’Arts Visuals del 2015.

Isabel Banal i Xifré (Castellfollit de la Roca, 1963) és artista visual i professora a l’Escola Massana. Ha estat becada a l’Academia de España a Roma (2013-2014).
Entre les seves mostres individuals destaquen in(certeses) (MUME La Jonquera, 2020), intents (Museu de la Mediterrània. Torroella de Montgrí, 2019), locus amoenus (Rad-Art/ Bòlit. San Romano (Itàlia), 2019), Llunyanies (Espai Dieu.Cadaqués, 2017), Natura morta amb passos (Fundació Miró, Barcelona 2016) Via Lactea (Arts Santa Mònica, Barcelona 2014), La maleta [blava] de W.B. (Portbou, 2011), Ascensioni (Galleria Enrico Fornello. Prato, 2007), feix petit pel camí creix (Centre de Lectura. Reus, 2004), Allez (Centre d’Art Contemporain. Saint-Cyprien, 2004), Rumiant (Espais. Girona, 2003), Sense revelar (Espai Zero1. Olot, 2002).
isabelbanalx.com

Antoni Clapés (Sabadell, 1948) és poeta, traductor i editor de poesia.
Els seus darrers llibres de poesia són Clars, aquest matí, són els teus records (Obra reunida 1989-2009) (2020), Finestra sobre el buit (2019) i L’arquitectura de la llum (2012).
Ha traduït una trentena de llibres, entre els quals molta poesia del francès (Philippe Jaccottet, René Char, Denise Desautels, Nicole Brossard, etc.) i de l’italià (Pietro Civitareale, Remo Fasani…). I la prosa de Paul Valéry, Jean  Cocteau, Jules Renard i Marguerite Duras.
El 1989 va crear Cafè Central, una editorial independent de poesia.
www.antoniclapes.com

Àngels Margarit. Des de finals de la dècada de 1970 es dedica a la dansa en les diferents vessants de ballarina, pedagoga i coreògrafa.
L’any 1985, inicia la trajectòria amb la seva companyia Àngels Margarit/cia. MUDANCES i crea els seus propis projectes, entre els quals s’inclouen creacions a l’espai escènic,  site-specific, improvisació, vídeodansa, instal·lacions i recerca amb nous mitjans.
Els seus treballs han gaudit d’una bona projecció internacional i han estat coproduïts i presentats en festivals i programacions d’arreu del món.
Des dels    seus inicis, Àngels Margarit ha desenvolupat un estil personalíssim de creació que l’ha convertit en un dels referents de la dansa al nostre país. Al llarg de la seva trajectòria ha rebut nombrosos i prestigiosos premis nacionals i internacionals.
Com a pedagoga imparteix regularment cursos, tallers i repertori en escoles i formacions    d’arreu d’Europa. Ha realitzat i/o col·laborat en diferents programes pedagògics per a diferents institucions.
Des de març del 2017 dirigeix el teatre del Mercat de les Flors de Barcelona, casa de la dansa.

margarit-mudances.com