La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment per canvi d’exposicions del 24 de juny al 19 de juliol de 2024. Gràcies per la vostra comprensió.

Llibreria

Avui és Tàpies: Marcelo Expósito i Anna Pacheco

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast, gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, per tal de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

CAPÍTOL 5. POLÍTICA, LLIBERTAT I ALTRES CONTRADICCIONS

“S’ha dit moltes vegades que la cultura important sempre ha estat d’esquerres”, va apuntar Antoni Tàpies. El mateix artista ja es preguntava, davant d’aquesta afirmació, a quin tipus d’esquerres ens referim quan fem sentències d’aquest tipus. Però la cultura és intrínsecament radical i transformadora? I les esquerres, creuen en un art realment renovador i progressista? En aquesta conversa, Anna Pacheco i Marcelo Expósito parlaran d’ideologia i estètica, de la funció social de l’art i de per quina cultura hauríem de lluitar quan lluitem pels nostres drets socials.

PARTICIPANTS

Marcelo Expósito és artista, activista polític i crític cultural. El seu treball artístic ha estat exposat en museus, festivals i centres d’art, i també ha publicat una vintena de títols, entre els quals hi ha Walter Benjamin, productivista (2013), Conversación con Manuel Borja-Villel (2015) o Discursos plebeyos (2019). Com a activista i polític ha participat en moviments socials per la radicalització democràtica des de fa tres dècades, en plataformes ciutadanes com el Moviment 15-M, Democracia Real Ya i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, i ha arribat a exercir de diputat a les Corts Generals espanyoles entre el 2016 i el 2019.

Anna Pacheco és periodista i escriptora. Els seus articles posen el focus en temes socials, com l’habitatge, el treball, els feminismes i la cultura popular des d’una perspectiva de classe i de gènere. Els seus textos han aparegut en mitjans com Vice, PlayGround, La Marea, El País o El Diario. A més, copresenta el programa Ciberlocutorio a Ràdio Primavera Sound. Ha participat en diverses antologies, com la de textos feministes Aquí estamos (2019), i és autora del llibre Listas, guapas, limpias (2019).

Descarregueu-vos el document de l’activitat

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals