Inauguració de l’Any Tàpies

Invitació a la inauguració de l’Any Tàpies

La Fundació Antoni Tàpies té el plaer de convidar-vos a la celebració del centenari del naixement de l’artista, que tindrà lloc el pròxim dimecres, 13 de desembre del 2023, a les 19.00 h.

L’objectiu de la commemoració és consolidar el compromís de la Fundació per aprofundir en la figura i el pensament d’Antoni Tàpies amb noves mirades contemporànies de la seva obra. El centenari marca l’inici d’una nova etapa de la institució que va fundar l’artista, tot recuperant la seva capacitat de diàleg i la seva interacció amb el temps que li va tocar viure, des d’una visió crítica i oberta al futur.

PROGRAMA DE LA JORNADA INAUGURAL | 13 de desembre de 2023

· De les 10 a les 15.30 h:

Matí de portes obertes (Visita a les exposicions + activacions). Accés lliure.

Un matí amb entrada lliure per visitar les noves exposicions i gaudir de les activacions de lectures vinculades als vuit capítols del llibre d’Antoni Tàpies Memòria personal. Fragment per a una autobiografia.

Les noves exposicions que s’inauguren són Tàpies. L’empremta del zen, una mostra centrada en l’interès de l’artista per aquesta tradició oriental, i A=A, B=B, que reflexiona sobre la bellesa i la poesia en el procés de creació del coneixement científic.

Entre les 11.00 i les 14.30 h, vuit artistes ens oferiran vuit gestos de curta durada (d’entre 5 i 10 minuts) que articularan un relat polifònic i actual de la vida, del pensament i de l’obra de l’artista. Les accions s’activaran cada 30 minuts.

Activacions: Memòria personal. Vuit gestos per a una biografia, amb la participació de:

11.00 h. Laia Estruch: La ciutat i la infantesa.

11.30 h. Mohamad Bitari: La república. La guerra.

12.00 h. Ihosvanny Cisneros: Joventut malalta.

12.30 h. Laura Alcalà: La vocació i l’amor.

13.00 h. Fèlix Pons: Arrels catalanes. Psicoanàlisi i marxisme.

13.30 h. Agnès Pe: París. Teresa. El desert.

14.00 h. Fito Conesa: Nova York. Confirmació d’un discurs.

14.30 h. Vignesh Melwani: L’orient i la pràctica de caminar.

· A les 19.00 h:

Obertura tarda + Acte inaugural. Amb reserva prèvia imprescindible. Aforament limitat.

A les 19.00 h es podran visitar les noves exposicions i a les 19.30 h s’iniciarà l’acte inaugural, que obrirà Raimon i que continuran les actuacions de Jordi Savall i Marina Herlop.

Raimon ens transportarà amb les seves paraules fins al moment en què va conèixer Antoni Tàpies i recitarà el poema Terra negra, escrit expressament per a l’artista l’any 2006.

Jordi Savall, interpretarà Ya Mariam el bekr, un cant àrab a la Verge, i Paxarico tu te llamas, una cançó sefardita, amb viola de gamba soprano. Les dues peces formen part de l’acció anomenada “Crida per la Pau”.

Antoni Tàpies va ser un amant de la música més innovadora i l’actuació de la jove compositora Marina Herlop, que tindrà lloc seguidament, ens permetrà imaginar què hauria escoltat avui l’artista.

· A les 20.30 h:

Visita a les noves exposicions. Amb reserva prèvia imprescindible. Aforament limitat.

Gaudiu d’una visita a les noves exposicions que s’inauguren: Tàpies. L’empremta del zen i A=A, B=B.

Imatge: F. Català-Roca. Antoni Tàpies trabajando en la obra Palla i fusta (1969), Campins, 1969. © Fons Fotogràfic F. Català-Roca – Arxiu Històric del COAC, 2023.