La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Zazén. Meditació asseguda

Zen és una paraula japonesa derivada del sànscrit dhyāna que vol dir literalment ‘meditació’. Zen és, per tant, meditació. En el marc de l’exposició temporal Tàpies. Lempremta del zen, el Centre Zen Nalanda de Barcelona organitza una sessió oberta de zazén, la meditació asseguda tradicional del zen.

Hi ha un art que deriva del zen, de la pràctica de la meditació. No hi ha un art zen. Cadascú fa el seu propi camí fruit de la seva experiència. Meditar és experimentar amb un mateix; pintar, com feia Tàpies, també. El fruit d’una ment alliberada d’aferraments, sense res preconcebut, deixant lliure la mà en el seu traç. Quan es deixa anar, apareix l’alliberament.

No hi ha cap guany a assolir. Només seure abandonant cos i ment. Mil i una vegades. Res importa més que mantenir-se assegut, deixant anar els pensaments, conscient del propi cos i de la pròpia respiració. Seure esdevé aleshores una oportunitat única d’observar la veritable natura d’un mateix.

Aquesta sessió constarà de dues parts: la primera en forma de meditació asseguda amb una breu meditació mentre es camina per l’espai expositiu i la segona amb una meditació asseguda. La sessió acaba amb uns cants tradicionals.

Tanco els ulls, assegut en meditació,

mil muntanyes en el crepuscle.

Les deu mil preocupacions del món humà són vanes.

Sol i immòbil en el meu coixí,

en el buit, assegut davant d’una finestra buida.

Ryōkan Taigu (1758-1831)

La inscripció a l’activitat es pot fer o bé a través del correu electrònic nalanda@nalanda.cat o bé el mateix dia de l’activitat a la recepció de la Fundació Antoni Tàpies. La sessió és apta per a tot tipus de persones i l’aforament és limitat.

Es demana puntualitat als assistents i que portin roba de color negre o, en tot cas, de colors neutres.

Organitzadors