Carregant Esdeveniments

Avui és Tàpies: Remei Sipi – Erick Beltrán

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, amb l’objectiu de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 8. Militància des dels marges

Tàpies celebra el moment en què Europa, per fi, topa amb “altres cultures fins aleshores considerades salvatges que desplacen definitivament el centre de gravetat fins aleshores intocable de l’Humanisme d’Occident esmicolat”. L’artista tenia clar que mirar més enllà d’Europa no volia dir fugir i que en l’art d’algunes comunitats que es titllaven d’endarrerides hi havia sabers útils per a la modernitat. En aquesta conversa, Remei Sipi i Erick Beltrán parlaran sobre per què alguns valors occidentals ens segueixen semblant intocables i algunes expressions culturals són percebudes com a exòtiques, agafant com a guia reflexions d’Antoni Tàpies sobre el biaix eurocèntric del món de l’art i sobre l’herència colonial de la nostra cultura.

PARTICIPANTS

Remei Sipi és escriptora, assagista, educadora infantil i activista experta en gènere i desenvolupament. Treballa en la defensa de la dona, les minories ètniques i les persones migrants i ha impulsat el moviment associatiu de dones africanes per intentar evitar la folklorització dels esdeveniments interculturals als quals són convidades. Des dels anys vuitanta ha liderat diferents moviments associatius i ha estat membre d’entitats com E’Waiso Ipola o la Xarxa de Dones Immigrants a Catalunya. El 1995 va crear l’editorial Mey, un referent per a la literatura equatoguineana. Actualment és secretària de l’associació E’Waiso Ipola i promotora de la Federació d’Associacions de Dones Africanes d’Espanya.

Erick Beltrán és un artista que investiga i reflexiona sobre el concepte d’edició i construcció de discurs. S’interessa per la informació que circula i per la manera com condiciona la nostra visió del món. La seva obra recorre a l’ús de dibuixos, fotografies, mapes i altres objectes amb la intenció de vincular l’art públic i els llenguatges gràfics. El seu objectiu és evidenciar els mecanismes que defineixen, avaluen, classifiquen, seleccionen, reprodueixen i distribueixen imatges per crear discursos polítics, econòmics i culturals a la societat contemporània.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals