Carregant Esdeveniments

Avui és Tàpies: Perejaume – Marta Tafalla

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, amb l’objectiu de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 9. Ecologisme i altres derives

Tàpies escriu, una vegada i una altra, sobre la natura. Ho fa parlant del Montseny en particular, per lluitar contra la degradació d’aquest paisatge que estima profundament. Però cada paraula que dedica al Montseny, en realitat, fa referència a l’entorn natural, a la vida que ens envolta. Per a ell, l’entorn “és un material amb el qual tots els ciutadans estem compromesos per construir la que hauria de ser la més bella i delicada de les nostres obres d’art: la mateixa vida”. La preocupació per representar el paisatge, cuidar-lo i fer-lo valer és constant en l’obra de Tàpies i en la de molts altres artistes que s’han emmirallat en ell. En aquesta conversa, Perejaume parlarà amb la filòsofa i ecologista Marta Tafalla sobre la relació entre l’entorn i l’art, la creació i la natura i el compromís que hi han de tenir els artistes.

PARTICIPANTS

Perejaume és un artista i escriptor que entrellaça la creació plàstica amb la literària. Des dels inicis de la dècada de 1980 porta a terme una àmplia producció que inclou llibres de poesia, assaig, crítica i catàlegs en què qüestiona constantment les relacions entre natura i cultura amb la voluntat de reformular la relació entre art i territori. Joan Brossa, Joan Miró, J.V. Foix i Jacint Verdaguer són alguns dels creadors que han influït en la seva mirada artística, que també beu de la cultura popular del Maresme i el món de la pagesia. El 2005 va rebre el Premi Nacional d’Arts Visuals concedit per la Generalitat de Catalunya i l’any 2006 el Premi Nacional d’Arts Plàstiques que concedeix el Ministeri de Cultura d’Espanya.

Marta Tafalla és una filòsofa que investiga la relació entre els animals, els humans i la natura des d’una perspectiva ètica i estètica. Considera l’ecologisme i l’animalisme com a propostes imprescindibles per abordar els reptes del present. Actualment és professora d’Ètica i Estètica a la Universitat Autònoma de Barcelona i també és membre del consell científic del Centre for Animal Ethics de la Universitat Pompeu Fabra. La seva última publicació es titula Estética ecoanimal (Plaza y Valdés, 2019), un assaig en el qual repensa la nostra relació amb la natura i desplega una proposta estètica plurisensorial, ecologista i animalista fonamental per afrontar els reptes actuals.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals