Avui és Tàpies: Maria Josep Balsach – Ariadna Guiteras

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast, gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, per tal de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 11. Cos i memòria. Lectures de pell i capes

“Alguna vegada he dit de broma que l’art aplicat als cossos pot ser un remei del dolor”, escriu Antoni Tàpies. En els seus textos, com molts altres artistes, fa referència al caràcter curatiu de l’art. Aquesta capacitat, que s’atribueix sovint a l’art de guarir el cos (i fins i tot la ment), continua sent útil en el nostre context? El fet artístic, que ens pot semblar una activitat mental i contemplativa, acaba sempre passant pel cos, ja sigui en forma de calfreds fruit d’un efecte Stendhal o a tall d’interacció amb l’obra d’art que tenim al davant. Aleshores, com es relaciona l’art amb la corporeïtat? Hi reflexionarem amb Maria Josep Balsach i Ariadna Guiteras.

PARTICIPANTS

Maria Josep Balsach és una historiadora de l’art i poetessa especialitzada en art contemporani i, de manera concreta, en Joan Miró. És autora de nombrosos treballs teòrics sobre l’estètica i l’art dels segles XIX i XX des d’una vessant interdisciplinària. Actualment és directora del projecte European Live Art Archive i de la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona. Ha exercit la crítica d’art als diaris Avui, El País i La Vanguardia.

Ariadna Guiteras és una artista multidisciplinària que investiga els límits dels cossos humans i més que humans i les relacions que els constitueixen. Considera els cossos com una matèria vulnerable, oberta i sempre en relació, ja sigui amb altres coses, amb l’entorn, amb les energies o amb les dades. El seu treball oscil·la al voltant de les idees de control i performativitat que associem als cossos, en relació amb el context social, polític i emocional que els envolten. Al llarg del seu procés artístic posa en relació materialitat i immaterialitat, gest i memòria, tacte i afecte, i per això les seves obres es materialitzen en performances, escultures i instal·lacions.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals