Carregant Esdeveniments

Avui és Tàpies: Gloria Moure – Mabel Palacín

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, amb l’objectiu de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 10. Ser artista. Filòsofs del combat i de lacció

“¿Es pot parlar avui d’una condició d’artista de manera generalitzada, amb unes característiques comunes a tots ells?”, es pregunta Antoni Tàpies als seus escrits. L’artista es va deixar fascinar per creadors de tota mena que representaven arquetips radicalment diferents. Des del mestre zen espiritual fins a l’hàbil home del Renaixement, la definició d’artista pot prendre tantes formes que ens podem perdre en un mar de relativismes i convencions. Però què vol dir, en el món contemporani, ser artista? N’hi ha prou amb dominar una tècnica? Cal saber-se artista, per ser-ho? En aquesta conversa, Gloria Moure i Mabel Palacín abordaran la concepció de l’artista i el rol que ha de tenir a la societat.

PARTICIPANTS

Gloria Moure és historiadora de l’art i comissària independent. Al llarg de la seva carrera professional ha estat directora de la Fundació Espai Poblenou (Barcelona) i del Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC, Santiago de Compostel·la). En els últims quinze anys ha desenvolupat, en paral·lel a la seva labor de comissària, una intensa activitat com a editora. Actualment dirigeix la Colección 20_21, una sèrie de monografies publicada per Ediciones Polígrafa que ocupa un lloc destacat entre les col·leccions que recullen l’obra i els escrits d’artistes contemporanis de referència.

Mabel Palacín és una artista multidisciplinària que treballa amb el cinema, el vídeo i la fotografia. La seva pràctica reflexiona sobre la centralitat de les imatges en el món contemporani i de la relació que hi mantenim. També s’interessa per la multiplicitat de formats que tenen les imatges i per com influeixen en la nostra relació amb el món. Concep les imatges com a agents teòrics capaços d’elaborar models a partir dels quals es pugui comprendre i ampliar el paisatge visual contemporani.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals