Avui és Tàpies: Gemma Carbó – Jordi Ferreiro

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast, gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, per tal de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 12. Les coordenades de la pràctica artística i la mediació

Tàpies associava la cultura visual a l’esperit crític. Per això sempre va advocar per una educació estètica inculcada des de la infantesa, que arribés al màxim de població possible. Segons l’artista, sensibilitzar estèticament el públic era una garantia a favor del progrés, sobretot si es tractava d’una educació estètica “ben entesa”. És a dir, aquella que ho abraçava tot: “La defensa dels paisatges naturals, la lluita contra la pol·lució, contra el nefast urbanisme del ‘profit’, contra el martelleig de la publicitat…” En aquesta conversa, Gemma Carbó i Jordi Ferreiro parlaran sobre cultura visual, democràcia, pedagogia i sobre la responsabilitat que l’artista i les institucions culturals tenen per exercir de mediadors en el context de saturació mediàtica en què vivim.

PARTICIPANTS

Gemma Carbó és la directora del Museu de la Vida Rural. És historiadora, gestora cultural i doctora en ciències de l’educació, especialitzada en l’àmbit de les polítiques culturals i educatives. Sempre s’ha interessat per les connexions entre el món de la cultura, l’educació i el desenvolupament sostenible, i defensa la cultura com un eix que ha de vincular les polítiques públiques per assolir la transformació social. És presidenta de la Fundació Interarts, que treballa en clau de cooperació cultural internacional, i de l’Associació ConArte Internacional per a les arts en l’educació. També és docent en l’àmbit de la pedagogia i la gestió cultural a la Universitat de Girona i la UOC.

Jordi Ferreiro, artista i educador, no concep cap distinció entre les disciplines a les quals es dedica. Combina la docència amb la pràctica artística i la gestió cultural en projectes que volen transformar la relació entre l’artista, el públic i el museu a través d’estructures participatives, lúdiques i d’estranyament. En són exemples visites coreografiades, performances passives, audioguies interactives o escultures socials. A més, també investiga sobre situacions pedagògiques fora de la norma, afectes i aprenentatge significatiu i sistemes d’avaluació experimentals. Actualment és el coordinador d’educació i mediació de Manifesta 15.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals