Avui és Tàpies: Eugènia Balcells – Pilar Bonet

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, amb l’objectiu de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

Capítol 7. Cap a una espiritualitat emancipadora

En els seus escrits, Antoni Tàpies parla sovint d’espiritualitat. Davant de la idea que la modernitat acabaria per alliberar-nos de la fe i de les creences religioses, l’artista defensava que el progrés espiritual havia d’anar de bracet dels avenços científics, tecnològics i polítics del moment. En aquest progrés, Tàpies creia que els creadors hi jugarien un paper destacat. Tot recuperant una idea de Paul Klee segons la qual l’artista és “un intermediari, un transmissor de la naturalesa”, Tàpies al·legava que als creadors els tocaria ser transmissors d’una espiritualitat que s’adaptés als nous temps. En aquesta conversa, Eugènia Balcells i Pilar Bonet abordaran el binomi art-espiritualitat, una relació que ha existit des de l’inici dels temps i que ens ha deixat exemples que demostren com la creació ha estat una via de transmissió dels sabers del més enllà o de coneixement de l’intangible.

PARTICIPANTS

Eugènia Balcells és una artista pionera de la creació audiovisual catalana. Va iniciar la seva carrera artística als anys setanta entre Nova York i Barcelona en el context de l’art conceptual i la seva pràctica ha situat la llum com a eix central. Els seus vídeos, films, instal·lacions lumíniques, performances i murals s’han exposat en festivals i museus de tot el món.

Pilar Bonet és professora universitària, crítica d’art i curadora. Investiga sobre el feminisme i les espiritualitats emancipadores, en especial sobre les aportacions d’autores visionàries europees nascudes abans de 1950, fet que l’ha portat a iniciar un nou espai crític sobre la creació gràfica, tèxtil i literària de dones liminars en la història de l’art des d’una perspectiva feminista, entre elles la catalana Josefa Tolrà (1880-1959) i l’aragonesa Julia Aguilar (1899-1979). És presidenta de l’Associació Josefa Tolrà i directora del grup de recerca Visionary Women Art.

Enllaç al cicle complet.

Enllaç als podcasts del programa a Catalunya Ràdio.

Patrocinadors institucionals