La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Tàpies als 30

Emmarcada en la celebració del 30è aniversari de la Fundació, aquesta mostra se centra en el període en què Antoni Tàpies estava a la trentena, és a dir, el decenni comprès entre el 1953 i el 1963. Durant aquests anys, Tàpies va assolir la maduresa del seu art amb la creació de les anomenades pintures matèriques.

Aquestes obres es caracteritzaven per la densitat de les textures i per l’ús d’una gamma de colors on predominaven els tons grisos, ocres i terrosos. Amb aquestes pintures Tàpies va situar-se en un lloc preeminent en els cercles d’avantguarda tant espanyols com internacionals.

Durant la dècada de 1950 es van succeir una sèrie d’exposicions i de premis que van determinar aquesta posició de preeminència. Els membres del Club 49 van donar el primer impuls en el coneixement de la seva obra a Barcelona, mentre que en la seva projecció internacional cal destacar el paper que van jugar, d’una banda, la galerista novaiorquesa Martha Jackson, amb la qual Tàpies va començar a exposar a finals del 1953, i, de l’altra, el crític d’art Michel Tapié i el galerista Rodolphe Stadler, amb qui va exposar per primera vegada el 1955-1956. Tapié i Stadler van aglutinar una sèrie d’artistes d’Europa, dels Estats Units i del Japó als quals se’ls va atribuir una mateixa sensibilitat estètica, i que en els anys successius van contribuir a canviar el gust artístic de l’Europa de postguerra.

Aquesta exposició aplegarà una sèrie d’obres d’Antoni Tàpies provinents de la Fundació, de la família de l’artista, i de préstecs de museus i de col·leccions particulars. La tria fa especial atenció a aquelles obres que fa temps que no s’han vist o que són desconegudes pel públic pel fet de venir de col·leccions particulars. A més, la mostra s’acompanyarà de documentació per contextualitzar l’evolució de l’obra de Tàpies en un període en què es van posar les bases d’una cultura crítica i compromesa amb el moviment polític opositor al règim franquista que faria eclosió a partir de la segona meitat de la dècada de 1960.

Patrocinadors institucionals