La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment per canvi d’exposicions del 24 de juny al 19 de juliol de 2024. Gràcies per la vostra comprensió.

Llibreria

Goshka Macuga. En moviment

L’obra de Goshka Macuga (Varsòvia, 1967) revisa les relacions entre art, poder i relats heretats sobre fets i personatges de la Història. El seu treball connecta diferents àrees i mètodes d’investigació, i les seves recerques estan sovint relacionades amb narracions institucionals; Macuga proposa lectures associatives poc convencionals dels esdeveniments socials i polítics.

Les seves peces es presenten com a grans instal·lacions on es barregen obres de creació pròpia amb material d’arxiu, i on hi conviuen diverses disciplines. Macuga recicla constantment imatges i referències que se juxtaposen, a mode de collage, utilitzant un mètode similar a l’emprat per part de l’historiador de l’art Aby Warburg. Imatges, textos i materials procedents de diferents períodes històrics que comparteixen tema o tractament estètic es constitueixen en un contínuum visual.

El títol de la mostra, Goshka Macuga. En moviment al·ludeix justament a la constant circulació de les imatges, dels referents, dels relats, i a la necessària revisió de tot allò que heretem i que ens és familiar. Tant els materials que inclou (propis i d’arxiu) com la seva disposició en l’espai de l’exposició tenen com a objectiu la re-significació i reformulació de les narracions establertes.

L’exposició Goshka Macuga. En moviment reuneix tres grans instal·lacions especialment significatives en la trajectòria de l’artista: Plus Ultra (2009), The Nature of the Beast (2010) i Untitled (2011). Al centre de cadascuna d’aquestes instal·lacions hi ha un tapís al voltant del qual s’articulen també altres obres i documents. El tapís, utilitzat en el passat per part de les elits polítiques i eclesiàstiques, és recuperat per Macuga com a disciplina artística per les seves connotacions polítiques i propagandístiques.

Aquesta mostra ha estat co-produïda amb el MUSAC (Museo de arte contemporáneo de Castilla y León). En totes dues seus, i atenent a les peculiaritats de cada institució, s’han incorporat peces diferenciades com a addicions a les instal·lacions.

[Imatge 1: Goshka Macuga. The Letter, 2011 [La carta]. Tapís. Col·lecció Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torí.] [Imatge 2: Goshka Macuga. Plus Ultra. Instal·lació a la Fundació Antoni Tàpies de Barcelona, 2022. © Goshka Macuga, vegap, Barcelona, 2022. Fotografia: © Roberto Ruiz, 2022.]

Patrocinadors institucionals

Organitzadors