Carregant Esdeveniments

Les cadires de Tàpies: Joana Gomila

Entrades

Les cadires de Tàpies és un cicle d’accions sonores de caràcter multidisciplinari organitzat en el marc de l’Any Tàpies amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra. Es tracta d’una proposta que posa al centre la veu i la paraula per fer un acompanyament sonor a la memòria oral. Així doncs, cadascuna de les tretze sessions comptarà amb la presència d’un creador que partirà de la cadira com a element performatiu per reconnectar amb l’univers creatiu de l’artista des dels llenguatges expressius i les posades en escena d’avui.

L’acció de la sisena cadira de Tàpies és Oïm I de Joana Gomila. En els darrers mesos Gomila ha fet una ruta amb un micròfon de construcció artesanal (col·locat damunt d’un cap de suro), un guitarronet, una cadira i la versió del Tao Te Txing que va fer Ursula K. Le Guin. Ha cercat llocs que li fossin refugi. Al principi van ser esglésies o capelles. Durant el camí ha trobat recer en jardins, cales, coves i sementers. El propòsit del camí era el de llegir un poema del Tao i fer una improvisació-meditació vocal que li fes ser tota una durant deu minuts a cada aixopluc. Del material que ha brotat, n’ha fet una tria que és la base d’aquesta instal·lació viva que proposa mostrar a la Fundació Antoni Tàpies. Oïm significa posar atenció a allò que percebem amb les orelles. Oïm és escoltar activament i amb voluntat. Oïm és implicar-nos en el que ens envolta.

Joana Gomila és músic, cantant, compositora i codirectora del centre de creació Suralita. En els seu projectes discogràfics Folk Souvenir, Paradís i Així Deçà (aquests dos últims amb Laia Vallés), el material sensible de la tradició ha estat el motor inspirador, juntament amb la improvisació, l’experimentació i el pensament com a actitud vital i musical. Ha rebut el premi Altaveu el 2020, el Ciutat de Palma el 2017 (Folk Souvenir) i el 2020 (Paradís), el premi Enderrock de la crítica el 2020 (Paradís) i el Bartomeu Rosselló-Pòrcel de l’OCB el 2018.

Des del 2012 ha creat música i l’espai sonor de nombrosos espectacles i documentals. Ha treballat amb Lali Ayguadé, Andrés Lima, Els Escarlata, Hotel iocandi, Mariantònia Oliver i Cesc Mulet, entre d’altres. Ha col·laborat amb músics com Joan Miquel Oliver, James Acaster, Miquel Serra, Iago Aguado, Marcel·lí Bayer, Toni Vaquer, Celeste Alías i Anna Subirana.

“Som una persona inquieta, som músic i les meves curolles experimentals connecten amb el meu amor per les músiques populars i els arxius sonors, cosa que tenc la sort de cercar i recercar amb el duo que tenim amb na Laia Vallès. També tenc un vincle i un amor molt gran amb les arts escèniques i sovint componc músiques per a dansa, circ, cinema o altres llenguatges sense classificar. Necessit somiar i disparar futurs amb la gent que tenc a prop i tenir un flux humà que me remogui l’esperit constantment.”

Patrocinadors institucionals