Avui és Tàpies: José Edelstein i Julia Spinola

Entrades

El cicle “Avui és Tàpies” és un programa de converses regular, programat amb motiu de l’Any Tàpies, que obre un diàleg viu i actual al voltant de qüestions que habiten en el llegat escrit de Tàpies en relació a temàtiques prioritàries dins de les nostres societats, així com de les diferents comunitats que la conformen.

El cicle, format per tretze trobades que tindran lloc a la Fundació, convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista gràcies a la participació de persones provinents d’àmbits professionals diversos i de diferents generacions.

El conjunt, moderat per la periodista cultural Rita Roig, permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de podcast, gràcies a la complicitat de Catalunya Ràdio, per tal de recuperar i viure el coneixement generat de forma vivencial des d’un altre format i en un altre context.

Matèria sensible. Entre l’art i la ciència

La quarta sessió del cicle, titulada Matèria sensible. Entre l’art i la ciència, serà protagonitzada per José Edelstein i Julia Spinola.

“Amb això, la ciència d’avui sembla reconèixer que la forma d’operar d’alguns artistes, poetes, místics, imaginatius…, lluny de ser una raresa marginal, pot tenir una gran importància tant a nivell individual com per a la bona marxa de la societat”. Tàpies tenia clar que amb el progrés científic no n’hi havia prou i que la mateixa ciència havia de “compensar els seus excessos racionalistes i analítics”, tot buscant aquella “il·luminació unificadora” que caracteritza la pràctica artística.

Si bé fa temps que hem abandonat el dualisme que contraposava les ciències i les humanitats, la relació entre l’art i la ciència encara és objecte de debat. Què té de científic, l’art? Podem entendre el mètode científic com una acció creativa? En aquesta conversa, José Edelstein i Julia Spinola se situaran en la intersecció entre ambdues disciplines per fer-les dialogar.

José Edelstein és professor de física teòrica a la Universidade de Santiago de Compostela (USC) i investigador de l’Instituto Galego de Física de Altas Enerxías (IGFAE). Llicenciat a l’Institut Balseiro, doctorat a la Universitat Nacional de La Plata i post-doctorats a la USC, Harvard i l’Institut Superior Tècnic de Lisboa. És autor de més de 75 articles científics i dels llibres Antimateria, magia y poesía (amb Andrés Gomberoff; Premi Nacional d’Edició Universitària a Espanya 2015), Cuerdas y supercuerdas (al costat de Gastó Giribet; traduït al francès i a l’italià) i Einstein para perplejos (amb Andrés Gomberoff, Premio Prismas 2019; traduït a l’italià). El seu treball va ser premiat per la  Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología  el 2012 i pel govern argentí, que li va atorgar el Premio Raíces el 2018. Participa regularment al podcast Coffee Break Señal y Ruido, guanyador del premi iVoox a la categoria de divulgació científica el 2022 i 2023. El 2021 va crear al costat de Javier Santaolalla i Jorge Pérez Melián la plataforma de contingut científic Amautas, que va rebre el Premio Prismas 2023.

Julia Spinola és artista. El seu treball explora la relació entre la matèria i el gest i, actualment, investiga materials que permetin pensar el gest per acumulació i crea peces que recorden l’estat més inarticulat de la matèria. Li interessa també la idea d’atzar, la necessitat, el color i els canvis que es produeixen als cossos. Llicenciada en Belles Arts per la Universidad Complutense de Madrid, va estudiar també a la Faculdade de Belas Artes de Lisboa. Els seus treballs han estat exposats a la Fundació Joan Miró, ARTIATX, CA2M, Centre d’Art 2 de Maig i Halfhouse, entre d’altres institucions. Va ser beneficiària de la residència de la DAAD (Berlín) i va rebre el Premi Ojo Crítico d’Arts Plàstiques de Ràdio Nacional de España de l’any 2013.

Totes les sessions tenen lloc a les 18 h. a la Fundació Antoni Tàpies. El preu de cada conversa és de 3 € i de 25 € en cas d’assistir al programa complet. Venda d’entrades al web de la Fundació o a taquilla, uns minuts abans de l’inici de l’activitat.

Organitzadors