La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Someone Walking Around. Cicle de performances i d’intervencions

Amb aquest títol un xic críptic, l’artista i comissari d’exposicions belga Erich Weiss presenta un cicle de performances i d’intervencions que tindran lloc durant la primavera del 2019. Són accions aparentment espontànies que cohabiten, durant unes hores o uns dies, amb les obres exposades. D’aquesta manera, el públic es pot trobar amb un element inesperat que l’obliga a ressituar-se dins l’exposició.

Els artistes escollits per formar part del cicle, tots ells coneguts a bastament en l’àmbit de la performance, han acceptat les regles del joc: actuant com a convidats a l’exposició dedicada a Antoni Tàpies. Com si citessin la famosa dita de Duchamp a guest + a host = a ghost (un convidat + un hoste = un fantasma), la presència dels artistes serà semblant a la d’un fantasma que apareix i desapareix, sovint deixant un rastre de la seva visita, oferint al públic la possibilitat d’atendre el seu protagonisme accidental en un espai dedicat a un altre artista.

PROGRAMA:

Kaleidoscope – Cross, 2019, i D.E.A.D., 2019, de Nils Nova

Nils Nova (Santa Ana, El Salvador, 1968) és considerat un mestre del trompe-l’oeil. Les seves performances sempre condueixen el públic cap a una experiència on res sembla el que és. L’artista pot prendre l’aparença de Luís Buñuel o Elvis Presley o pot transformar l’espai museístic en una recreació amb l’aspecte dels decorats del Dr. Caligari.
En les seves darreres obres parteix de la fotografia per transformar, desplaçar, multiplicar o retorçar espais reals, creant-ne una visió distorsionada. Amb la performance D.E.A.D. i la instal·lació Kaleidoscope – Cross inaugurarà el cicle Someone Walking Around. Nils Nova viu i treballa a Lucerna, Suïssa. Entre els nombrosos certàmens i exposi- cions en els quals ha participat destaquen la Biennal de Venècia del 2009 i la Biennal d’Arquitectura de Venècia del 2014.

Calendari: instal·lació Kaleidoscope – Cross: del divendres 5 d’abril al diumenge 30 de juny del 2019. Performance D.E.A.D.: divendres 5 d’abril del 2019, a les 19.00 h. Lloc: Nivell 2 (Terrassa).

Autonomous Colours, 2018, de Roman Ondak

El treball de Roman Ondak (Žilina, Eslovàquia, 1966) es basa en una anàlisi aguda dels petits detalls que componen la nostra vida quotidiana: la manera com ens comportem, la gent i els objectes que ens envolten. Sovint proposa situacions, o la presència d’objectes i persones que solen passar desapercebudes pel públic en un primer moment. La seva intervenció a la Fundació Antoni Tàpies s’inspira en l’actual context polític català. L’artista presenta la seva obra Autonomous Colours, 2018, formada per disset objectes informes de coure procedents d’un sostre, pintats amb els colors de les banderes de diversos territoris europeus amb aspiracions independentistes dispersats per diversos indrets del museu. Roman Ondak és un dels principals artistes conceptuals d’Eslovàquia. Entre algunes de les seves darreres exposicions destaca la seva participació a la documenta 13 el 2012 i a la Biennal de Venècia del 2009, i, a l’Estat espanyol, el seu projecte específic per al Palacio de Cristal (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), Scene, 2013.

Calendari: del divendres 5 d’abril al diumenge 30 de juny del 2019. Lloc: diversos espais del museu.

A Square Without Corners, 2019, de Germaine Kruip

L’obra de Germaine Kruip (Castricum, Països Baixos, 1970), tant l’escultòrica com la performativa, parteix tot sovint de la geometria. La seva intervenció a la Fundació Antoni Tàpies consisteix en una performance que tindrà lloc en una cambra fosca del museu. La idea i el material emprat sorgeixen de la seva primera visita a la Fundació, especialment de la seva estada a la Biblioteca. Aquesta nova performance, titulada A Square Without Corners, enllaça amb algunes de les preocupacions que l’artista desenvolupa a A Square Spoken, un treball performatiu presentat a Oude Kerk a Amsterdam i a la Biennal de Sidney, Austràlia, el 2016.

Calendari*: divendres 10 de maig del 2019, a les 19.00 h. / Dissabte 11 de maig del 2019, a les 12.00, a les 17.00 i a les 18.00 h. / Dissabte 18 de maig del 2019, a les 20.00, a les 21.00 i a les 22.00 h. / Dissabte 25 de maig del 2019, a les 12.00, a les 17.00 i a les 18.00 h. / Dissabte 1 de juny del 2019, a les 16.00, a les 17.00 i a les 18.00 h. Lloc: Auditori.

* A càrrec de Jacqueline Seligmann, actriu.

Kissing Through Glass, 2007, de Jirí Kovanda

Jirí Kovanda (Praga, República Txeca, 1953) és un dels artistes conceptuals més destacats de l’escena artística txeca. Va organitzar les primeres performances
a l’espai públic a la Praga de la dècada de 1970, les quals van ser documentades per ell mateix amb una càmera. Mitjançant accions mínimes, subtils, i d’elements efímers i austers, Kovanda proposa una reflexió poètica sobre les relacions entre el que és públic i privat, íntim i social, interior i exterior. Sovint sembla que l’artista vulgui desaparèixer o difuminar-se, oferint tot el protagonisme a la peça i a l’acció en ella mateixa. En aquesta ocasió, Jirí Kovanda realitza la coneguda performance Kissing Through Glass, realitzada a la Tate Modern de Londres el 2007. Entre les seves nombroses intervencions destaca la instal·lació al Palacio de Cristal (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia) Two Golden Rings, 2012.

Calendari: divendres 7 de juny del 2019, a les 19.00 h. Lloc: Nivell 1 (Biblioteca).

Comissari del cicle: Erich Weiss

Erich Weiss és reconegut per les seves performances provocatives (amb música i dansa) així com per un cos de treball contemporani (instal·lacions, pel·lícules, vídeos i fotografies) enfocat al mite romàntic de la “femme fatale”. Combina la seva feina com a artista amb l’activitat de comissari, especialitzat en la barreja entre art contemporani, dadà i surrealisme.