Avui és Tàpies. L’estètica del compromís

Entrades

Avui és Tàpies és un cicle de converses intergeneracional i interdisciplinari conduït i moderat per la periodista cultural Rita Roig (Terrassa, 1997) i organitzat per la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies. Té la voluntat d’interpretar els textos de l’artista com a punt de partida per parlar sobre problemàtiques actuals com ara l’ecologisme, l’autodeterminació dels pobles, la interculturalitat o el compromís polític de l’art.

El cicle convidarà a fer presents les paraules i el pensament de l’artista per mitjà de tretze trobades a la Fundació Antoni Tàpies en què participaran persones d’àmbits professionals diversos (cultura, educació, ciència, política, medi ambient, salut i ciències humanes) i de diferents generacions. El conjunt permetrà construir un relat polifònic que quedarà recollit en forma de pòdcast, gràcies a la col·laboració de Catalunya Ràdio, per tal de recuperar i viure el coneixement generat en un altre format i en un altre context.

CAPÍTOL 1. ÈTICA. L’ESTÈTICA DEL COMPROMÍS

Davant de la qüestió de si un artista ha d’estar compromès amb la societat, Tàpies va respondre: “En això soc radical. Considero molt important que l’artista intenti transformar-la”. Però com pot transformar el món un creador compromès políticament? Què ens diu, de la nostra cultura, allò que socialment considerem com a “lleig” o “bonic”? Es poden alterar les convencions morals que associem a l’art? En aquesta conversa, Laura Llevadot i Joan Gabàs discutiran sobre l’ètica que hi ha dins de l’estètica i sobre el paper que l’artista pot tenir en la defensa de les causes polítiques.

PARTICIPANTS

Laura Llevadot és filòsofa i professora a la Universitat de Barcelona, on va obtenir el doctorat amb una tesi sobre Kierkegaard. Especialitzada en l’alteritat, la deconstrucció i l’estètica, Llevadot dirigeix una col·lecció d’assaig de l’editorial Gedisa titulada “Pensament polític postfundacional”. Recentment ha publicat l’assaig Mi herida existía antes que yo. Feminismo y crítica de la diferencia sexual (Tusquets, 2022), que analitza el feminisme contemporani amb l’objectiu de dinamitar les estructures que mantenen viu el binarisme de gènere.

Joan Gabàs és historiador de l’art, gestor del patrimoni artístic i performer drag. El seu personatge drag és Jessica Pulla, a través del qual ironitza sobre les convencions de la catalanitat i, a la vegada, reivindica aspectes ignorats o menystinguts de la cultura catalana. Entenent el drag com a espai de llibertat i dissidència, els seus xous aborden temes polítics com l’auge de l’extrema dreta o la falta de referents LGBTIQ+ als pobles. També col·labora ocasionalment amb la revista Ab Origine, on ha escrit sobre sant Sebastià com a icona queer.

Descarregueu-vos el PDF complementari

Visiteu el Programa complert del cicle Avui és Tàpies

Escolteu el podcast de la xerrada a Catalunya Ràdio

Imatge: F. Català-Roca. Antoni Tàpies treballant, 1959. © Fons Fotogràfic F. Català-Roca – Arxiu Històric del COAC, 2023.

Organitzadors