La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Les cadires de Tàpies: Cabosanroque

Entrades

Les cadires de Tàpies és un cicle d’accions sonores de caràcter multidisciplinari organitzat en el marc de l’Any Tàpies amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra. Es tracta d’una proposta que posa al centre la veu i la paraula per fer un acompanyament sonor a la memòria oral. Així doncs, cadascuna de les tretze sessions comptarà amb la presència d’un creador que partirà de la cadira com a element performatiu per reconnectar amb l’univers creatiu de l’artista des dels llenguatges expressius i les posades en escena d’avui.

L’acció sonora de la cinquena cadira de Tàpies, titulada Playback, és una proposta de Cabosanroque realitzada, exclusivament, per cadires: un diàleg entre la sinceritat del so del material, la veu de l’objecte i l’artifici de la seva representació. A mig camí entre la performance i la instal·lació, es jugarà amb la idea de materialitat de la música concreta, moltes vegades relacionada amb l’informalisme matèric de Tàpies, i es buscarà la tensió amb la seva escenificació. Entendre les cadires com a objectes sonors i performadors autònoms, deixar que parli el material i que les cadires ocupin l’espai. Perquè potser les cadires no necessiten que ningú parli per elles.

Cabosanroque són Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro. La seva obra es desenvolupa al voltant del so i les seves capacitats performatives. Les seves intervencions qüestionen l’espai d’exhibició i els formats; també qüestionen l’espectador a l’hora d’habitar aquest espai, físic, temporal i conceptual, sonor i visual. Els interessa l’artifici i la seva relació amb els humans.

Busquen tensions entre disciplines com la música, el teatre, les arts visuals i el so per obrir marges, espais en conflicte. La seva formació acadèmica (música, enginyeria industrial i arquitectura) els porta a utilitzar la tecnologia en totes les seves obres, entesa sempre com a eina, com a mitjà i no com a estètica, en un procés continu de recerca. Molt sovint col·laboren amb altres artistes, pensadors i escriptors.

Les seves obres s’han exposat en l’àmbit nacional i internacional. En els últims anys han estat a: CaixaForum + (2023), Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (2023), Cité de l’Architecture (París, 2021), Centre Georges Pompidou (París, 2020-2021), Centre for Contemporary Arts of Glasgow (2019), La Casa Encendida (Madrid, 2018), Schaubude (Berlín, 2018), Fonoteca Nacional de México (Ciutat de Mèxic, 2012), Teatre Nacional de Catalunya (Barcelona, 2023, 2016 i 2008), Sónar (Barcelona, 2018, 2015, 2014, 2010 i 2008; Frankfurt, 2008; Santiago de Chile, 2015), Grec Festival de Barcelona (Barcelona, 2023, 2021 i 2006), Festival Temporada Alta (Girona, 2022, 2019, 2016, 2012 i 2009), La Filature Scène Nationale de Mulhouse (2019), Théâtre Garonne, Scène européenne de Toulouse (2024, 2020 i 2019), Unidram Festival (Berlín, 2009).

Des de 2015 són artistes residents a la Fundació Lluís Coromina.

[Fotografía de Inga Knölke.]

Patrocinadors institucionals