La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Llançament de Los durmientes, d’Enrique Ramírez. En el marc del Barcelona Gallery Weekend

Presentació del llibre Los durmientes (Els dorments) de l’artista Enrique Ramírez. El llibre és el resultat del projecte homònim exposat al Palais de Tokio, París; el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos, Santiago de Xile; el Museo Amparo, Puebla, Mèxic, entre uns altres. En un diàleg obert, l’acompanyaran en la presentació el crític d’art i comissari d’exposicions Martí Peran, i Luz Muñoz, comissària i investigadora. Aquesta activitat es desenvolupa en el marc de Barcelona Gallery Weekend.

“Enrique Ramírez explora en ell una ferida històrica des del punt de la seva dissolució: el mar. La naturalesa s’empassa la història, i la dissol en l’oblit. Fins i tot els fets més terribles de la història s’assemblen, al final, als viatges dels migrants: són «esteles a la mar», com deia Antonio Machado. I els humans després ens vam aprofitar amb traïdoria d’això, i fem servir la naturalesa per ocultar la història: la terra i les pedres serveixen per marcar i commemorar, certament, però també per ocultar… ” Claudio Lomnitz (*)

Enrique Ramírez (1979). El seu treball combina el vídeo, la fotografia, la instal·lació i la narració poètica. Ramírez aprecia les històries dins d’històries, les ficcions encavalcant països i èpoques, el miratge entre el somni i la realitat. Sovint utilitza la imatge i el so per construir una profusió d’intrigues i ocupar l’equilibri entre el que és poètic i el que és polític.

El 2014 va guanyar el premi Découverte des Amis du Palais de Tokyo, París, França. Des de llavors ha exposat al Palais de Tokyo, al Centre Pompidou i a l’Espace Culturel Louis Vuitton, París, i al Grand Cafè, Saint-Nazaire, França. A l’Amèrica Llatina, al Museo Amparo, Puebla, Mèxic, al Museo de la Memoria, el Centro Nacional de Arte Contemporáneo Cerrillos, al MAVI i al Centro Cultural MATTA, Xile, i a l’ambaixada de Xile a l’Argentina, entre d’altres.

El 2017, l’obra d’Enrique Ramírez es va exposar a la Biennale di Venezia, a l’exposició Arte Viva Arte, comissariada per Christine Macel. Des del 2010 viu i treballa entre París i Santiago de Xile.

* Lomnitz, Claudio. “Los exilios de Enrique Ramírez”, a El tiempo, el ánimo, el mundo. Puebla, Mèxic: Museo Amparo, 2015.