La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Com aprenen els docents? Enfocaments cartogràfics al voltant de l’aprenentatge corpori, ecològic i nòmada dels docents

En els últims anys, els membres dels grups de recerca Esbrina i Elkarrikertuz han desenvolupat diversos projectes d’investigació que han posat especial èmfasi en les dimensions contextuals i experiencials de l’aprenentatge. Aquests projectes han fet evident que el coneixement personal i professional no es pot separar de les experiències biogràfiques, culturals, socials, tecnològiques i afectives dels aprenents. En aquest sentit, l’aprenentatge es materialitza en un procés ecològic. Aquesta noció mediambiental de l’aprenentatge ens va portar a desenvolupar el projecte de recerca: “APREN-DO: Cómo aprenden los docentes: implicaciones educativas y retos para afrontar el cambio social” (EDU2015-70912-C2-1-R).

En aquest projecte hem convidat professors d’escoles infantils, primàries i secundàries de Catalunya i el País Basc a participar en tallers per generar cartografies visuals d’aquests escenaris, dins i fora de l’escola, on aprenen. També els hem demanat que participin en converses per reflexionar sobre el que valoren com a font de coneixement i experiència, per generar formes d’enteniment dels seus desplaçaments nòmades d’aprenentatge, les seves tensions i les expectatives d’aprenentatge personal i professional.

Les cartografies han estat “útils” per a la nostra recerca perquè es van prendre com una estratègia per generar “coneixement” i es relacionen amb la teoria (conceptes com ara “convertir-se”, “gestos d’aprenentatge nòmada”, “relacions rizomàtiques”…) .

Al final d’aquest projecte, ens agradaria convidar els col·legues a que reflexionen i comparteixin qüestions i preguntes que sorgeixin d’aquest procés nòmada d’investigació:

• Com podem accedir als “llocs” més enllà dels marcs preestablerts per a la investigació sobre l’aprenentatge dels professors?
• Com pensar en l’aprenentatge dels professors més enllà de l’objectivitat, les epistemologies modernes i la lògica representativa en la recerca?
• Quines són les aportacions de mètodes inventius per ampliar i qüestionar la narrativa de les trajectòries biogràfiques d’aprenentatge dels professors?
• De quina manera el procés cartogràfic afecta les mirades d’aprenentatge dels professors i les posicionalitats dels investigadors?
• Com un enfocament nòmada podria introduir maneres de pensar la recerca sobre l’aprenentatge dels professors?
• Com les nocions com ara “convertir-se, desplaçar-se, forçar-se, assemblar-se, enredar-se, afectar-se, gestar-se…” podrien ampliar les formes de narrar i ajudar a plantejar noves preguntes sobre l’aprenentatge dels professors i la pròpia noció d’aprenentatge?
• Quines són les potencialitats de les estratègies derivades d’aquest enfocament nòmada d’aprenentatge i recerca per repensar el desenvolupament professional dels professors?

Més informació i programa