La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Representacions àrabs contemporànies. El Caire

Representacions àrabs contemporànies és un projecte a llarg termini que inclou seminaris, publicacions, performances i presentacions de treballs de diferents autors -artistes plàstics, arquitectes, escriptors, poetes i intel·lectuals, però també actors de la vida política i social-, amb la intenció de facilitar la producció, la circulació i l’intercanvi entre diferents centres culturals dels països àrabs i la resta del món.

Així, aquest projecte intenta abordar situacions i contextos heterogenis, de vegades antagònics i conflictius, per adquirir un coneixement més precís del que succeeix actualment en diverses zones del món àrab, plantejar les dimensions complexes del fet estètic en relació amb les situacions socials i polítiques, i ajudar a reflexionar més obertament sobre el paper que tenen avui les pràctiques culturals als nostres països i en les nostres circumstàncies.

En aquest sentit, a diferència de la resta de l’Orient Mitjà (Síria, Líban, Israel/Palestina i Jordània), Egipte té una gran consciència de la seva continuïtat, amb una tradició profundament arrelada des del punt de vista geogràfic, social i històric. La identitat política i geogràfica no és un aspecte rellevant en el debat actual. Però l’experiència literària i artística es pot concebre com una lluita per assolir alhora la llibertat individual i la llibertat política.

Històricament, les innumerables limitacions estructurals (una formació acadèmica mediocre, l’accés restringit a la informació, la manca d’espai públic i de debat sobre la vida cultural) han frenat el desenvolupament del moviment modern a Egipte, que sovint ha acabat conformant una producció acadèmica/oficial per a satisfacció i profit de les institucions i la classe dirigent.

Recentment, encoratjats pel suport d’iniciatives privades, ha aparegut una nova generació d’artistes egipcis, que aprofiten una àmplia sèrie de referències que circulen per la xarxa urbana global. Possiblement, el repte és articular i consolidar una cultura crítica, capaç d’enfrontar-se a les múltiples complexitats del context egipci contemporani i oposar-se als procediments simplificadors d’estandardització i codificació que estan en joc en la cultura visual dominant produïda per la globalització i, indirectament, per les “agendes” d’algunes grans institucions culturals.

Aquest projecte pretenia introduir una constel·lació oberta de treballs realitzats al marge de qualsevol suport institucional per autors que utilitzen diferents mitjans i estratègies a l’hora d’enfrontar-se a la desconcertant realitat urbana i social del Caire actual.