Espais C. Espais de creació artística

Espais C. Espais de creació artística a les escoles de Primària

Espais C és un programa dirigit a les escoles públiques d’educació primària de Barcelona. Es basa en la vinculació d’artistes o col·lectius dins de, i amb, l’escola. Els artistes desenvolupen una residència d’un any a l’escola, que també posa a disposició dels creadors un espai (preferentment un estudi o taller) on es localitza la seva residència.

La residència a l’escola es pot prorrogar per un màxim d’un any. Espais C és un programa promogut pel Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut de Cultura de Barcelona, amb l’assessorament de la Universitat Autònoma de Barcelona. La coordinació i mediació general del programa és a càrrec de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani i d’Experimentem amb l’ART, amb la participació d’Hangar, la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Suñol, que desenvolupen la mediació d’un Espai C, respectivament. En el cas de la Fundació, es tracta de l’Espai C de l’Institut Escola Eixample amb l’artista Regina Giménez.

El projecte Espais C va néixer seguint l’esperit del projecte Room13 International, una idea que es va portar a terme el 1994 a l’escola de primària Caol Primary School d’Escòcia. A Barcelona, la primera etapa del projecte Espais C (2015-2020) va tenir característiques pròpies, però treballant l’art dins l’escola de manera similar: mitjançant la creació d’un estudi artístic lliure coordinat pels infants de l’escola conjuntament amb l’artista resident.

La nova etapa d’Espais C s’iniciarà durant el curs 2021-2022, posant en marxa un nou format, que posa l’accent en els vincles entre els centres educatius i els centres d’art i els espais de creació. Aquest projecte pilot, que repensa les bases i objectius del programa, es desenvoluparà inicialment en un màxim de tres escoles, amb un horitzó d’ampliació per a futures edicions.

Més informació sobre el programa Espais C.

REGINA GIMENEZ
(Barcelona, 1966)

Regina Gimenez viu i treballa a Barcelona. Des de la dècada dels noranta, s’ha consolidat com una de les artistes catalanes més actives en l’escena artística tant a nivell local com internacional.

Mitjançant l’apropiació d’elements extrets del seu context original com antics mapes muts o llibres de geografia i cosmologia, i la seva reorganització en noves composicions, Regina Gimenez desenvolupa a través de les seves obres una recerca entorn de l’aspecte estètic i formal de les representacions gràfiques. Una exploració que dóna com a resultat un món de colors i formes geomètriques de gran bellesa i senzillesa, a través del qual es materialitzen diàlegs universals com l’abstracció i la figuració, el color i el blanc i negre o del tot amb el fragment. Es tracta d’un cos d’obra versàtil compost per objectes de diferent naturalesa, des de pintures sobre tela i collages sobre paper a obres tèxtils, passant per altres materials i tècniques com el metacrilat o la fotografia. Es per això que a més de la seva producció pictòrica, cal destacar l’interès de l’artista per l’edició de llibres d’artista i d’obra gràfica, així com la seva tasca docent en l’àmbit universitari.

Entre les seves exposicions individuals més recents destaquen Brillantes y pálidas. Gigantes y enanas (Galeria Luis Adelantado, València, 2021), Iremos al sol (Museu Pati Herreriano, Valladolid, 2020), El Sol i la taula (Ca Palauet, Mataró, 2018) i Adoptar una altra naturalesa (Ana Mas Projects, Barcelona, 2017). La seva obra també ha estat inclosa en exposicions col·lectives d’espais culturals públics i privats de Barcelona, València, La Corunya, Londres, i altres ciutats de Suïssa, l’Argentina, França i Korea. Recentment ha publicat Geo-gràfics el seu primer llibre il·lustrat editat per Zahori Books.

Al llarg dels últims anys ha estat mereixedora de diferents premis en reconeixement a la seva trajectòria artística, entre els quals destaquen el primer premi de la Biennal d’Art de Tarragona (2010), el Primer Premi de Ricard Camí atorgat per la Caixa de Terrassa (2001), el Primer Premi en el 30è i 37è certamen de premis de la Sala Parés (1998 i 1995). També va rebre el Premi Fundació Enciclopèdia Catalana al 1999. Les seves obres formen part d’importants col·leccions com la Fundació “la Caixa”, la Fundació Banc Sabadell, la Fundació Vila Casas, Museu d’Art Contemporani de Castella i Lleó (MUSAC) o el fons de la Fondation Comprimeix de París; així com de col·leccions privades com les de Lawrence B. Benenson a Nova York, Adriana Cisneros a Nova York i Miami, Grup Jameston a Nova York i Atlanta o Isabel Marant de París.