Engagement. Projecte d’investigació

La Fundació Antoni Tàpies participa en el projecte Engagement i engega la prova pilot d’un nou model de relació amb els visitants del museu. S’han creat uns dispositius que conviden a explorar la història de l’edifici que acull la Fundació: una volumetria en línia i un recorregut presencial.

La Fundació Antoni Tàpies va obrir el juny del 1990 a la seu de l’antiga Editorial Montaner y Simón, obra de l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner. L’edifici va ser construït entre els anys 1880 i 1881 o 1882, en una fase primerenca del desenvolupament del modernisme català.

La volumetria en línia permet navegar a través de les plantes i la façana de l’edifici i accedir a imatges d’arxiu i audiovisuals sobre les quatre etapes de la seva història.

Un cop a la Fundació, es convida als participants a recórrer el museu amb un narrador personal que n’explica la història i les seves particularitats arquitectòniques. El recorregut inclou l’obra de Mika Vainio Sondear, creada el 2001 amb motiu de l’exposició Arquitectures del discurs, comissariada per Ute Meta Bauer. Es tracta d’una obra sonora a temps real que enregistra l’entorn urbà a través de les vibracions de Núvol i cadira (1990). Al final de l’itinerari, una taula tàctil permet visualitzar de forma participativa imatges i altres materials relacionats amb la història de l’edifici.

Engagement és un projecte d’investigació que replanteja la forma com els museus es relacionen amb els seus públics i que proposa un nou model que posa l’usuari en el centre amb la introducció de les noves tecnologies.

El projecte planteja un canvi de paradigma a través d’un doble repte:

D’una banda, millorar i personalitzar l’experiència dels usuaris, i promoure la seva participació i compromís (engagement) amb el museu, mitjançant la integració de tecnologies que permetin la interacció amb els continguts i els facin més accessibles i rics.

D’altra banda, i gràcies a la recollida i anàlisi de les dades generades durant la visita, les institucions disposen d’informació per millorar l’organització i el funcionament interns del centre museístic o cultural.

Engagement proposa una nova manera de fer als museus, la integració d’un model que es retroalimenta de l’experiència dels visitants dins l’espai cultural i que provoca canvis i millores que la institució implementa per tal d’elevar el nivell de satisfacció dels públics. El Model Engagement, a més, podrà ser estandarditzat per ser replicat i adaptat a altres entitats museístiques i culturals de Catalunya.

Engagement és un projecte de col·laboració liderat per la Universitat Pompeu Fabra amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Fundació Antoni Tàpies, les empreses Indissoluble i Mobile Media Content, i Eurecat. Centre Tecnològic de Catalunya, en el marc dels projectes de la Comunitat RIS3CAT Media, cofinançats per ACCIÓ.

Per a la prova pilot s’obre una crida a la participació oberta a totes aquelles persones que vulguin contribuir a l’avaluació del nou model. El correu electrònic al qual adreçar-se és inscripcions@ftapies.com.

Ajuda’ns a transformar la Fundació. Participa en la prova pilot!