Tekla Aslanishvili. A State in a State

A State in a State és un documental experimental al voltant dels processos de construcció, disrupció i fragmentació de les vies del ferrocarril a les regions del Caspi i del sud del Caucas. Estudia les vies fèrries com a materialització tècnica de les fronteres polítiques fràgils que han ressorgit després del col·lapse de la Unió Soviètica.

Fent voltes a les escenes de retard i d’espera que constitueixen la mobilitat del transport de mercaderies, la pel·lícula reinterpreta les narracions optimistes sobre la Nova Ruta de la Seda. Descobreix com els fonaments ferris que connecten els llocs i les persones poden utilitzar-se com a arma d’exclusió i de sabotatge geopolític.

Seguint les mateixes línies, els treballadors despleguen altres formes de sabotatge per contrarestar la violència política. Indagant en les pràctiques de resistència actuals i històriques, A State in a State explora el potencial dels ferrocarrils per a construir una consciència diferent, infraestructural, i l’aliança transnacional duradora entre gent que viu i treballa al voltant d’ells.

Tekla Aslanishvili (n. Tiflis, 1988) és una artista, cineasta i assagista que viu entre Berlín i Tiflis. Les seves obres sorgeixen en la intersecció del disseny d’infraestructures, la història i la geopolítica.

Es va llicenciar a l’Acadèmia Estatal de les Arts de Tiflis el 2009 i té un Màster en Belles Arts de la Universitat de les Arts de Berlín, del departament de Cinema Experimental i Art dels Nous Mitjans. Les pel·lícules d’Aslanishvili han estat projectades i exhibides internacionalment a: PACT Zollverein, Neue Berliner Kunstverein, Baltic Triennial, Short Film Festival Oberhausen, Kasseler Dokfest, Kunsthalle Münster, EMAF – European Media Art Festival, Videonale 18, Tbilisi Architecture Biennial.

És investigadora de Digital Earth 2018–2019, candidata al premi d’Ars-Viva Art de 2021 i ha estat guardonada amb el Premi de la Han Nefkens Foundation – Fundació Antoni Tàpies Video Art Production 2020.

Títol i crèdits de la pel·lícula:

A State in a State (Un Estat dins d’un Estat)

Vídeo monocanal, color, so (georgià, rus i anglès), subtítols en anglès, 47’ 00”

La pel·lícula s’ha desenvolupat en col·laboració científicoartistica amb la Dra. Evelina Gambino, Margaret Tyler Research Fellow en Geografia al Girton College, Universitat de Cambridge.

Documentació i guió: Tekla Aslanishvili / Evelina Gambino
Música: Ani Zakareishvili / Nika Pasuri