Botiga

Marcel Broodthaers. Cinéma

Marcel Broodthaers (Brussel·les, 1924 – Colònia, 1976) és un dels artistes més fecunds de la segona meitat del segle XX, per la seva capacitat de reelaboració del llenguatge artístic.

La seva obra és una simbiosi de totes les disciplines artístiques: “No sóc cap director de cinema. Per a mi, el cinema és la prolongació del llenguatge. Començo amb la poesia, després l’art visual, finalment el cinema, que reuneix diversos elements de l’art. És a dir: l’escriptura (poesia), l’objecte (art visual) i la imatge (pel·lícula). El problema, evidentment, és l’harmonia entre aquests elements.” Per a Broodthaers catàlegs, llibres i exposicions són pel·lícules que, al seu torn, passen a formar part de nosaltres i publicacions realitzades amb posterioritat.

El cinema ha tingut un paper essencial en la producció artística de Broodthaers. És a la vegada un dels mitjans visuals privilegiats per l’artista i la clau per entendre la seva obra i els seus propòsits. El cinema de Broodthaers expressa l’impuls de reinventar contínuament i de crear, amb paraules seves, “alguna cosa insincera”. Broodthaers accepta sempre la responsabilitat de la representació, és a dir, la necessitat de traduir l’essencial del món al llenguatge fílmic, mitjançant un ús de la retòrica extremadament subtil i fins i tot hermètic.

L’exposició organitzada per la Fundació Antoni Tàpies presentava el treball de Marcel Broodthaers en les dues vessants concebudes per l’artista: el cinema pròpiament dit i el cinema com a exposició. Així, els espais de la Fundació van esdevenir, d’una banda, auditoris on es projectava una àmplia selecció de la filmografia broodthaeriana i, de l’altra, sales d’exposició que presentaven les instal·lacions i els objectes utilitzats per Broodthaers en el context dels seus films.

Amb l’exposició i el catàleg, la Fundació Antoni Tàpies va proporcionar nous instruments de coneixement de la trajectòria d’aquest artista, des de les seves primeres obres fins a les grans iniciatives que va dur a terme, com el Musée d’Art Moderne, Département des Aigles i els Décors.