La Fundació Antoni Tàpies tancarà temporalment durant el dia 25 d’abril de 2024, a partir de les 17.00 h. Perdoneu les molèsties.

Kerry James Marshall. Pintura i altres coses

Kerry James Marshall. Pintura i altres coses és l’exposició més important realitzada a Europa de l’obra de l’artista estatunidenc (Birmingham, Alabama, 1955).

Autor d’una obra figurativa de relleu, el treball de Kerry James Marshall versa sobre la identitat −nacional, de gènere i, sobretot, racial−, i respon a una recerca amb l’objectiu de contextualitzar l’experiència afroamericana en la situació sociopolítica actual. Si bé evidencia el que l’artista anomena “buit en el banc d’imatges”, i el qüestionament dels sistemes de legitimació existents, la seva pintura va més enllà de la denúncia. Tècnicament complexa, i arriscada en la invenció de noves imatges que contribueixen a omplir aquell buit, s’inspira tant en la cultura popular −el cinema i, de manera especial, el còmic− com en l’art.
L’abast de l’exposició a la Fundació Antoni Tàpies es complementa amb una àmplia col·lecció personal de retalls d’imatges aplegades per l’artista que formen un dipòsit de referències sobre la representació negra en l’art i la cultura en general. L’interès de Marshall en aquestes imatges no és només, de fet, una qüestió de representació formal o fins i tot narrativa. Per ell, l’amplitud de mitjans de comunicació visual que utilitza té també una dimensió especulativa; la creació d’imatges esdevé un lloc per fer algunes de les preguntes més profundes i perdurables de l’art.

La mostra, dividida en dues seus, es presenta alhora. Al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía se centra en les obres històriques i en la pintura, mentre que a la Fundació Antoni Tàpies fa èmfasi en obres més recents, i no només en la pintura, sinó també en mitjans com ara la fotografia, el vídeo i la instal·lació.

Organitzen:

Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Anvers

Kunsthal Charlottenborg, Copenhaguen

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid

Fundació Antoni Tàpies, Barcelona

Roda de premsa: dimarts, 10 de juny de 2014 a les 12.00 h a l’Auditori de la Fundació Antoni Tàpies.

Inauguració: dimarts, 10 de juny de 2014 a les 19.30 h.

Exposició al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.

El color de la història. Cicle de cinema a la Filmoteca de Catalunya.

Patrocinadors institucionals

Col·laboradors