Homenatge a Picasso

La Fundació Antoni Tàpies mostra els esbossos preparatoris de l’escultura Homenatge a Picasso (1981), sumant-se així a la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona, que acaba de fer restaurar el monument.

L’any 1981 Antoni Tàpies va rebre l’encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona de realitzar un monument dedicat a Picasso, el qual havia d’anar situat a la intersecció del Passeig de Picasso amb l’eix de vianants que uneix la zona de Santa Maria del Mar amb el Parc de la Ciutadella.

Per a tal fi, l’artista va idear un assemblatge de mobles d’estil modernista -un moble que és sofà, mirall i armari alhora, que evoca l’època en què Picasso va viure a Barcelona- travessats per unes bigues de ferro pintades de blanc -que suggereixen la Barcelona industrial d’aleshores. El conformisme d’una societat benestant i la revolta d’una altra que canvia, es confrontaven per al·ludir de forma simbòlica a l’inconformisme de Picasso. Unes cadires apilades, lligades amb cordes, unes mantes blanques desplegades que contenen algunes frases de Picasso a la part de baix -especialment la que diu “un quadre no és per decorar un saló, sinó que és una arma d’atac i de defensa contra l’enemic”, una declaració de principis que Tàpies fa seva amb aquest monument i també amb la seva obra- completen el conjunt. Un cub de vidre de 4 m per cada costat cobreix l’escultura per protegir-la del deteriorament a què la podria sotmetre la climatologia, i sembla que suri dins d’un estany quadrat d’11 m per costat que li fa de base. Per les cares verticals del cub hi corre l’aigua que surt de la coberta.

Una escultura com Homenatge a Picasso fa possible que sigui més evident aquella aspiració d’Antoni Tàpies que l’art pugui arribar a tenir una funció social. La restauració, que ha anat a càrrec de Pere Casanovas, retorna el monument a la ciutat de Barcelona.