Basim Magdy. Una sèrie de somnis que parpellegen

“Què ens queda quan despertem d’un somni? De vegades és el record vívid d’allò que semblava ser una experiència desperta; altres vegades, un embull d’imatges que parpellegen i que persisteixen com un eco durador. Instintivament, el nostre cervell pot intentar donar sentit als seus significats, però no sempre ho aconsegueix. Amb el temps, tot el que queda és una sèrie de sensacions esmorteïdes, el record llunyà d’una al·lucinació. I en aquesta borrosa reverberació, possiblement es manifesti la teva pròpia interpretació.

Les elaborades pel·lícules de l’artista Basim Magdy (Assiut, Egipte, 1977) solen inspirar-se en la vida per crear una percepció alterada de la realitat; en juxtaposar imatges que normalment s’associarien a camps semiòtics diferents, l’artista aconsegueix que fins i tot els successos absurds semblin plausibles.

Com es mostra a les pel·lícules seleccionades per a aquesta exposició – Crystal Ball (2013), The Dent (2014) i FEARDEATHLOVEDEATH (2022)–, el nostre esforç per atribuir una lògica al que veiem és immediatament substituït per l’experiència sensorial immersiva generada pel muntatge magistral. El so, especialment, es converteix en un factor determinant a l’hora de crear la sensació d’un ambient envoltant i la il·lusió d’un present continu que t’atrapa fins que tornis a tenir els ulls ben oberts.

Com passa amb els somnis, a l’obra de Magdy la realitat es difumina amb la ficció i la veracitat d’una visió perd la seva urgència. El que adquireix importància és, en canvi, un nou horitzó de possibilitats, on el passat, el present i el futur s’esfondren i emergeix una nova interpretació. La pregunta és: què és el que recordaràs quan estiguis despert?”

Carolina Ciuti

Els treballs de Basim Magdy han estat mostrats en exposicions individuals i projectats internacionalment en institucions com ara: Röda Sten Konsthall, Göteborg; M HKA, Anvers; MAAT – Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia, Lisboa; La Kunsthalle, Centre d’Art Contemporain, Mulhouse; Museum of Contemporary Art, Chicago; MAXXI, Roma; Jeu de Paume, París; CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux, Bordeus; Deutsche Bank KunstHalle, Berlín; Arnolfini, Bristol; així com en exposicions col·lectives al MoMA, Nova York; Centre Pompidou, París; Castello di Rivoli, Torí; Tate Modern, Londres.

També s’ha mostrat a: Biennal d’Istanbul, Biennal de Sharjah, Triennal del New Museum (Nova York), Biennal d’Atenes, Biennal de SeMA Media City Seül, Festival de Cinema de Locarno, Festival de Cinema de Nova York i Festival Internacional de Cinema de Rotterdam, entre d’altres.

Festival LOOP Barcelona 2022: una sèrie d’exposicions, projeccions i performances al voltant de la noció del temps.

Obra projectada:

· FEARDEATHLOVEDEATH, 2022

Pel·lícula Super 16mm transferida a Full HD, 17’ 15’’.
D’un encàrrec de Röda Sten Konsthall, Göteborg, Suècia.

· The Dent, 2014

Pel·lícula super 16 mm transferida a vídeo Full HD, 19’ 02’’.
D’un encàrrec de l’Abraaj Group Art Prize 2014.

· Crystal Ball, 2013

Doble pel·lícula Super 8 transferida a vídeo HD, blanc i negre, so, 7’.

Crèdits de la imatge: Basim Magdy. The Dent, 2014. Pel·lícula super 16 mm transferida a vídeo Full HD, 19’ 02’’. Imatge cortesia de l’artista.

Patrocinadors institucionals

Organitzadors