Antoni Tàpies. Col·lecció, # 5

La Fundació Antoni Tàpies presenta una nova selecció d’obres d’Antoni Tàpies pertanyents al fons de la Col·lecció. La mostra, que en aquesta ocasió es concentra a l’Espai A, inclou diferents moments creatius de l’artista des de la dècada de 1940 fins a la de 1990, i il·lustra l’evolució de tipologies, tècniques i materials emprats per Tàpies.

El recorregut s’inicia amb una tria d’obres molt primerenques que corresponen, en part, al període de convalescència d’una malaltia pulmonar que el va tenir allunyat de Barcelona gairebé dos anys, les quals mostren la seva incipient dedicació a l’art i el seu interès per l’autoretrat. L’exposició també inclou exemples d’una etapa d’orientació marcadament surrealista, apreciable en obres com ara Tríptic (1948), on s’endevina una voluntat crítica envers els personatges investits d’autoritat, a la vegada que s’hi representa la imatge de l’ésser humà aixafada o mutilada en un món pantanós i ple de monstres. L’exposició segueix amb una tria de les anomenades “pintures matèriques” que Tàpies va començar a realitzar vers el 1954-1955, amb les quals va assolir la maduresa artística i el reconeixement internacional, i de les quals la mostra n’inclou exemples com ara Pintura rosa i blava (1959), Forma negra sobre quadrat gris (1960), Ocre-gris sobre marró (1962) i Gran matèria amb papers laterals (1963). En el recorregut també hi és present l’interès per l’objecte, que serà protagonista de moltes de les obres de finals de la dècada dels seixanta i de la dels setanta, apreciable a Pila de plats (1970) i a Gran blanc amb llauna blava (1972). L’itinerari es clou amb obres de la dècada dels vuitanta, en què el vernís hi juga un paper cabdal, i de la dels noranta. En tots dos casos s’hi troben referents al cos humà fragmentat, representat a una escala més gran que la real (Al teu peu, 1989, i Cos i filferros, 1996). Ampliant una cosa petita i senzilla, Tàpies la converteix en còsmica. Aquesta és una de les claus que l’artista ha volgut presentar al llarg de la seva trajectòria: en una cosa petita i insignificant s’hi pot contemplar tot l’univers.

L’exposició es completa amb la projecció del documental Tàpies (1990), dirigit per Gregory Rood i produït per BBC – TVE Catalunya, que mostra el procés creatiu d’Antoni Tàpies en formats diversos (pintura, gravat i ceràmica), a la vegada que desgrana diferents esdeveniments de la seva vida i de la seva formació com a home i artista. El documental es projecta a l’auditori de la Fundació (Espai C).

Patrocinadors institucionals