Antoni Tàpies. Col·lecció [2]

La Fundació Antoni Tàpies presenta una selecció nova del fons de la Col·lecció que té com a punt de partida l’obra Fusta pintada i rascada (1960), la qual pertany a la col·lecció de l’artista i ha estat prestada a la Fundació perquè sigui mostrada en públic per primera vegada. Amb aquesta obra, i amb d’altres obres de la Col·lecció que l’acompanyen, es vol posar de relleu la importància que tenen els materials per l’artista.

Tàpies tria sovint uns papers estripats o fregats, una caixa desplegada, una tarlatana acolorida, o un tros de fusta, per otorgar-los el paper principal. En aquests casos, l’artista hi intervé mesuradament, com volent preservar l’objectivitat del material, tot i que hi deixa la seva empremta i l’incorpora al seu llenguatge. Així, trobem els colors que són habituals en la seva obra, i les esgarrinxades, l’escriptura i el gest que hi són freqüents. La selecció ofereix un recorregut cronològic des dels anys quaranta fins a l’actualitat, parant especial esment en cada un dels períodes creatius amb obres en les quals es fa palesa la supremacia del material, com ara Capsa de cordills (1946), Collage del paper moneda (1951), Ratlles i empremtes (1956), el llibre de bibliòfil El pa a la barca (1963), Cartó amb T negra (2000) o Matèria i cartons (2006), entre d’altres.