Antoni Tàpies. Col·lecció, # 10

La Fundació presenta una selecció renovada d’obres d’Antoni Tàpies pertanyents al fons de la Col∙lecció. La mostra, que en aquesta ocasió es concentra a l’Espai A, inclou diferents moments creatius de l’artista des de la dècada de 1940 fins a l’actualitat, i il∙lustra l’evolució de tipologies, tècniques i materials emprats per Tàpies.

El recorregut s’inicia amb Creu de paper de diari, una obra de 1946-1947 que exemplifica l’interès primerenc pels materials extrapictòrics i per la representació de la creu, que serà característica del seu llenguatge de maduresa, i amb dos dibuixos de 1948, Dibuix i Carbó i tinta, que mostren referències a Miró i Klee. Segueix amb una tria d’obres del bienni 1950-1951, realitzades durant l’estada de Tàpies a París, becat per l’Institut Francès de Barcelona, que adopten un marcat contingut social (Ells acusen, Sèrie Història Natural), i que mostren un vocabulari encara en formació. Les seves preocupacions socials i polítiques també es faran paleses en obres posteriors, com ara A la memòria de Salvador Puig Antich (1974, creada en memòria de l’anarquista català Salvador Puig Antich) i Composició amb números (1976, creada en memòria de l’activista Oriol Solé i Sugranyes, abatut per la Guàrdia Civil després d’haver fugit del penal de Segòvia l’abril d’aquell mateix any). L’exposició també compta amb una tria d’obres matèriques, característiques del període de maduresa, en què els materials confereixen a les obres unes superfícies denses i opaques, visibles en Gris, taronja i rosa, 1967, i Llinda, 1975. També s’hi pot veure l’interès de l’artista pels objectes quotidians (visible en obres com ara Armari, 1973, i Metall i ampolla, 1993), i per la representació del cos fragmentat (1/2, 2003).

L’itinerari es completa amb la projecció del documental Te de Tàpies, 2004, dirigit per Carolina Tubau i produït per Televisió de Catalunya.

Te de Tàpies, 2004

Durada: 62 min

Versió original en català

Subtítols: 10.30 h castellà; 11.32 h anglès; 12.34 h castellà; 13.36 h anglès; 14.38 h castellà; 15.40 h anglès; 16.42 h castellà; 17.44 h anglès.

Patrocinadors institucionals