EDUCACIÓ I PROGRAMES PÚBLICS

Antoni Tàpies va ser un artista compromès amb la societat del seu temps, amb la cultura catalana i amb el territori. Convidava a mirar el món des d’una perspectiva oberta, crítica i reflexiva. És per això que des del Departament d’Educació i Programes públics es considera la seva obra un bon punt de partida per a la pràctica educativa.

Entenem l’educació com un espai per a la producció de coneixement a través de l’art i de forma col·lectiva, perquè, com diu la filòsofa Marina Garcés, l’educació és una invitació a pensar en comú.

Davant les crisis actuals, cal reafirmar la funció social del museu i la dimensió política dels processos educatius: l’art i l’educació són espais per qüestionar la realitat que ens envolta, apropar-se al fet desconegut i imprevist, i afavorir les relacions i els vincles.

A més de la programació específica per a la celebració de l’Any Tàpies, seguim amb el programa d’activitats per a la comunitat educativa amb visites, projectes i activitats de formació per a docents. Les visites dinamitzades són recorreguts participatius a les sales del museu amb dinàmiques que parteixen de l’obra d’art per iniciar diàlegs al voltant de les experiències dels infants i els joves que contribueixin al seu procés de subjectivació, a la consciència del cos i a fomentar valors com el respecte i la cooperació. Prenent de referent les paraules de Juana M. Sancho, l’educació hauria de permetre als alumnes i docents “trobar el seu sentit, conèixer-se, conèixer l’altre i al món que ens envolta, no per explotar-lo a la seva conveniència, sinó per respectar-lo i per fomentar el bé comú”.

Com en els darrers anys, potenciem relacions més duradores i vincles més forts entre el museu i els centres educatius. Aquest curs, esperem iniciar nous projectes col·laboratius de llarga durada, a la vegada que continuem els processos de treball engegats fa uns mesos amb escoles i instituts. Per exemple, aquest curs Laura Ginès, en el marc del projecte Looking for a movie, acompanya a l’alumnat i docents de tres centres educatius el procés de creació de curts cinematogràfics experimentals. A més, continuem amb el programa Espais C, Espais de creació artística a les escoles de Primària, amb l’Institut Escola Eixample l’artista Gina Giménez.

Continuem amb el programa d’activitats per a famílies al voltant de l’obra d’Antoni Tàpies, l’edifici i les exposicions temporals. A més de les activitats conduïdes per les educadores, trobareu propostes per a realitzar de manera autònoma, com ara el Sobre Tàpies i El museu desplegable.

Seguim oferint visites i itineraris que aporten mirades, lectures i significats diferents sobre les exposicions i l’espai arquitectònic de la Fundació. Cada dissabte a la tarda oferim les Aproximacions, una visita comentada a les exposicions en curs. Per conèixer l’edifici i l’editorial Montaner y Simón, oferim un itinerari que s’inicia a la Fundació i segueix amb la visita de dos edificis estretament relacionats amb la seva història, el Palau Montaner i la Casa Thomas.

A més d’aquests projectes, a l’Agenda d’Activitats de la Fundació Antoni Tàpies i al web  Any Tàpies mantindrem actualitzada la informació sobre itineraris, cursos, concerts i altres iniciatives que parteixen de la idea que la societat és plural, i el públic, actor i creador de significats.

Contacte: Rosa Eva Campo i Maria Sellarès Pérez

Altres entrades al blog: