Educació i programes públics. Curs 2021-2022

Després d’un curs marcat per la incertesa i els canvis, en comencem un de nou amb les ganes de seguir apostant per la presencialitat, sempre adoptant totes les mesures que garanteixin una experiència segura. Pensem que el museu ha de ser un lloc de trobada i educació, que fomenti la reflexió i el diàleg obert. Perquè, com diu la filòsofa Marina Garcés, l’educació és una invitació a pensar en comú.

Ara més que mai, cal reafirmar la funció social del museu i la dimensió política dels processos educatius. Des del Departament d’Educació i Programes Públics pensem que l’art i l’educació són espais per qüestionar la realitat que ens envolta, apropar-se al fet desconegut i imprevist, generar coneixement i afavorir les relacions i els vincles.

Pel curs 2021-2022 seguim amb el programa d’activitats per a públic escolar amb visites, projectes i activitats de formació per a docents. Amb relació a les visites dinamitzades, incorporem una activitat nova amb motiu de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021. Les visites dinamitzades són recorreguts participatius a les sales del museu amb dinàmiques que parteixen de l’obra d’art per iniciar diàlegs al voltant de les experiències dels infants i els joves que contribueixin al seu procés de subjectivació, a la consciència del cos i a fomentar valors com el respecte i la cooperació. Prenent de referent les paraules de Juana M. Sancho, l’educació hauria de permetre als alumnes i docents “trobar el seu sentit, conèixer-se, conèixer l’altre i al món que ens envolta, no per explotar-lo a la seva conveniència, sinó per respectar-lo i per fomentar el bé comú”.

Com en els darrers anys, potenciem relacions més duradores i vincles més forts entre el museu i els centres educatius. Aquest curs, esperem iniciar nous projectes col·laboratius de llarga durada, a la vegada que continuem els processos de treball iniciats fa uns mesos amb escoles i instituts. A més, participem per primera vegada al programa Espais C, Espais de creació artística a les escoles de Primària, amb l’Institut Escola Eixample i els artistes Gina Giménez i Rafel G. Bianchi.

Pel que fa a les activitats per a professorat, comencem el curs amb la formació de Segni mossi. Més endavant, presentarem el programa d’activitats per a públic escolar amb una sessió que inclou una visita a l’exposició Tàpies. La realitat en primer pla. El novembre tindrà lloc Cos paraula objecte x Tàpies, un seminari pràctic al voltant de les propostes de creació a l’aula desenvolupades pels creadors Isabel Banal, Antoni Clapés i Àngels Margarit.

Continuem amb el programa d’activitats per a famílies al voltant de l’obra d’Antoni Tàpies, l’edifici i les exposicions temporals. A més de les activitats conduïdes per les educadores, trobareu propostes per a realitzar de manera autònoma, com ara el Sobre Tàpies. [enllaç al producte] A més, enguany per primer cop formarem part del festival Barcelona Dibuixa amb l’activitat Intrusos, de l’artista Bernat Daviu.

Seguim oferint visites i itineraris que aporten mirades, lectures i significats diferents sobre les exposicions i l’espai arquitectònic de la Fundació. A partir del 18 de setembre, tornen les Aproximacions cada dissabte, una visita comentada a les exposicions en curs. Els diumenges el matí podeu visitar les sales amb la mediació més individualitzada de les educadores del museu. Per conèixer l’edifici i l’editorial Montaner y Simón, oferim un itinerari que s’inicia a la Fundació i segueix amb la visita de dos edificis estretament relacionats amb la seva història, el Palau Montaner i la Casa Thomas. Amb relació a l’edifici, destaquem també el projecte Engagement, en el marc del qual a finals d’any portarem a terme la prova pilot.

Al voltant de l’exposició Saâdane Afif. Els arxius de la Font i més enllà, hem organitzat Studio inframince, un programa d’activitats comissariat per Erich Weiss. Les vuit activitats versen sobre l’obra Fountain, 1917, de Marcel Duchamp. A través de tallers per a públics diversos, xerrades i esdeveniments musicals ens aproparem de forma calidoscòpica al famós urinari.

Com a cada curs, els Amics de la Fundació gaudiran en exclusiva de presentacions de les exposicions a càrrec dels comissaris, així com de l’oportunitat d’assistir gratuïtament a la major part de la programació. A més d’aquests projectes, a l’Agenda d’Activitats de la Fundació Antoni Tàpies mantindrem actualitzada la informació sobre itineraris, cursos, concerts i altres iniciatives que parteixen de la idea que la societat és plural, i el públic, actor i creador de significats.

Altres entrades al blog: