Antoni Tàpies i les músiques d’Àsia

Cicle de concerts que ens apropa a algunes idees presents a l’obra d’Antoni Tàpies vinculades a diverses cultures d’Àsia. La primera de les tres sessions estarà dedicada al cant Dhrupad de la música de l’Índia. El concert anirà precedit d’una xerrada introductòria.

Primer concert:

La música de l’Índia

El cant Dhrupad

Intèrprets:
Meghana Sardar Kenjale – cant i tānpūra
Federico Sanesi – pakhāvaj

Meghana Sardar Kenjale, jove cantant vinguda de l’Índia deixeble del mestre Paṇḍit Uday Bhawalkar i Federico Sanesi, reconegut mestre percussionista italià deixeble del guru Paṇḍit Sankha Chaterjee.

Configurat de manera tradicional, la cantant, acompanyada del tānpūra (instrument de corda pulsada que fa de bordó i referència per a l’afinació) realitza i desplega un rāga principal en el gènere Dhrupad amb les seves parts ālāp, joḍ, jhālā i després la composició poètica (bandiś). El percussionista acompanya i dialoga musicalment amb la cantant tocant la pakhāvaj durant les darreres seccions (jhālā i bandiś).

El Dhrupad és un dels gèneres més antics i tradicionals de la música hindustànica que ha conservat la seva forma fins als nostres dies gràcies a la transmissió mestre – deixeble seguint el mètode tradicional d’ensenyament guru-śiṣya paramparā. El seu origen va ser al voltant del segle XV, lligat al culte devocional vixnuïta per esdevenir posteriorment la música de les corts hindús i mogols fins al segle XIX.

MEGHANA SARDAR KENJALE

La tradició de Dhrupad és una pura experiència musical de coneixement espiritual i la seva actuació és un acte de devoció o oració que indueix un sentiment de pau i contemplació. Meghana és deixeble d’aquesta antiga música; va seguir a Dagar Parampara i va aprendre música vocal sota la guia prestigiosa de Guru Pandit Uday Bhawalkar des de 2005.

Nascuda el 1987, Meghana va realitzar les seves primeres classes de música amb Smt Sudha Deo, Dr. Mohan Darekar i Dr. Saleel Kulkarni. Després d’haver acabat el seu Màster en Música Clàssica Índia, va ensenyar música a l’Institut de Cinema i Televisió de l’Índia (FTII), així com a Dr. Saleel Kulkarni ‘s Academy a PunA i va participar en diversos espectacles de teatre i televisió. Va actuar al canal de televisió InSync en la sèrie “Índia Stage” i és una artista graduada d’All Índia Ràdio per Dhrupad.

A més va actuar al prestigiós ‘Franz Liszt Conservatory of Music’ a Europa i a l’Ambaixada de l’Índia a Holanda a l’Haia. Se li va atorgar la beca del Ministeri de Cultura (Índia), el Centre Nacional d’Arts preformades i el premi ‘Lalkaar’ el 2017. Ha estat becària a l’Acadèmia d’Investigació Sangeet d’ITC, Kolkata, des del 2012 fins 2017.

FEDERICO SANESI

Sempre he pensat que integrar és millor que excloure; afrontar i confrontar les diferències em dona sempre un plaer profund i un enriquiment cultural i interior i no sento cap contradicció en el fet de contenir-les i estimar-ne la seva qualitat múltiple, perquè sento que formen part de mi.

Percussionista i compositor nascut a Milà l’any 1963, Sanesi ha realitzat estudis de música clàssica al Milan Civic School amb D.Searcy, i a l’IIMC de Venècia. L’any 1980 inicià els seus estudis de tabla amb el mestre P. Shankha Chatterjee i més endavant estudià percussions del sud de l’Índia amb Anil Kumar de la Kalakshetra Academy.

El seu treball musical es centra en la integració de diversos llenguatges musicals i culturals. Ha realitzat col·laboracions en diferents àmbits artístics; poesia, dansa, teatre, cinema i altres arts visuals, arribant concebre l’art d’una forma interdisciplinària, intercultural i sinergètica. Ha tocat amb músics d’arreu del món a Europa, Àfrica, Àsia, Amèrica del Sud, Amèrica del Nord i a l’Índia i ha participat en els festivals més importants (entre aquests The First Hatra International Festival, Iraq; Festival Handelsbeurs Concertzaal, Bélgica; Wexford Festival Opera, Irlanda).

És professor de tabla al Conservatori de Música Arrigo Pedrollo de Vicenza (Itàlia), únic referent institucional a Itàlia per la música i la dansa clàssiques de l’Índia.

ORGANITZA:
Fundación Antoni Tàpies, Saṅgītarasikā, Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra i Programa de Musiques d’Àsia de l’Escola Superior de Música de Catalunya.

COL·LABORA:
Fundación Phonos i Casa Àsia.