Antoni Tàpies. La pràctica de l’art

La Fundació Antoni Tàpies serà cronològicament la tercera seu de l’exposició que Manuel Borja-Villel està organitzant sobre l’obra d’Antoni Tàpies en el marc de la celebració del centenari del naixement de l’artista. La mostra comptarà amb una àmplia selecció d’obres procedents de museus i col·leccions privades nacionals i internacionals, que abastaran l’extensa trajectòria de l’artista entre els anys 1943 i 2011.

Plantejada a manera de retrospectiva, l’exposició permetrà tornar a vincular obres que durant molt de temps han romàs disperses i aïllades dels moments creatius en els quals van sorgir, donant l’oportunitat de recuperar i examinar en profunditat les preocupacions formals i artístiques que en Tàpies van donar resultats tan enlluernadors al llarg de la seva carrera.

La mostra abastarà des dels seus primers dibuixos i autoretrats, així com alguns treballs vinculats al grup Dau al Set, passant per les matèries de la dècada de 1950 i les temptatives més objectuals de finals de les dècades de 1960 i principis de la de 1970, fins a les seves recerques matèriques produïdes en la de 1980. L’exposició conclourà amb els treballs de les seves dues últimes dècades, en les quals va continuar amb l’experimentació formal i material que sempre van ser eixos ineludibles de la seva trajectòria, anys en què el seu treball també va respondre a la nova situació política i cultural de l’Espanya democràtica. L’ampli conjunt d’obres que compondran aquesta mostra ens oferirà una nova oportunitat de revisar una carrera que es resisteix a ser desxifrada.

La singularitat d’aquesta parada dintre de la itinerància consistirà en el fet de concentrar aquelles obres menys vistes i menys conegudes provinents de col·leccions privades i de préstecs internacionals.

Exposició organitzada pel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’Any Tàpies.

Antoni Tàpies, Gran Relleu Negre, 1973. Meadows Museum, SMU, Dallas. © Comissió Tàpies / VEGAP, 2023.

Patrocinadors institucionals

Organitzadors