11 de febrer de 2011

Participació de la Fundació Antoni Tàpies en el projecte Digitising Contemporary Art (DAC)

Nota de premsa

La Fundació Antoni Tàpies digitalitzarà vint-i-cinc llibres d’artista d’Antoni Tàpies que fins ara havien romàs fora de l’abast públic, en el marc del projecte europeu Digitising Contemporary Art (DCA).

La Fundació Antoni Tàpies ha estat una de les vint-i-una institucions culturals europees escollides per a formar part del projecte Digitising Contemporary Art (DCA), el qual permetrà enriquir significativament la presència de continguts d’art contemporani a Internet. Al llarg de trenta mesos, els museus i institucions seleccionats digitalitzaran aproximadament unes 27.000 obres d’art i uns 2.000 documents d’interès públic, posant-los a l’abast dels ciutadans a través de la plataforma digital del patrimoni cultural europeu Europeana (www.europeana.eu).

En el marc d’aquesta iniciativa, la Fundació durà a terme el procés de digitalització de vint-i-cinc llibres d’artista d’Antoni Tàpies, iniciat ja en el marc del Plan Avanza des de l’àrea Arts combinatòries del museu. Aquests llibres estan considerats obres clau d’Antoni Tàpies, punts de trobada entre el seu art i la literatura i el ­­pensament d’autors com ara Ramon Llull, Joan Brossa i Octavio Paz, entre d’altres. En ells, Tàpies experimenta amb el grafisme, la creació visual i la literatura, així com amb els materials, utilitzant papers molt texturats que trenca, perfora i esquinça. La digitalització d’aquests llibres representarà pels usuaris d’Europeana una oportunitat única d’aproximar-se a aquestes obres, les quals, ateses les condicions de preservació i manipulació, havien romàs fins ara fora de l’abast públic.

El projecte compta amb el cofinançament de la Comissió Europea, i té com a objectius generar reproduccions digitals de gran qualitat d’obres d’art i altres documents culturals d’interès general, garantir-ne la preservació i assegurar-ne l’accés ciutadà a través de la xarxa, així com establir unes directrius i un codi de bones pràctiques sobre processos de digitalització d’art contemporani. Des de la convicció que l’art és un pilar constitutiu i una forma d’expressió essencial de la cultura europea, el projecte aspira a estimular l’interès del públic general per l’art contemporani, tot reforçant la visibilitat d’aquesta manifestació cultural a Internet.

Les entitats de caire tecnològic implicades en el projecte DCA són Multimedia Lab Ghent University - IBBT Interdisciplinary Institute for Broadband Technology (Gant, Bèlgica), NTUA - National Technical University of Athens (Atenes, Grècia), i Ubitech - Ubiquitous Intelligent Technical Solutions (Atenes, Grècia).

Els museus seleccionats per a participar en el projecte, llistats per països, són els que es detallen a continuació:

Alemanya:
EMAF - European Media Art Festival
HfG - Staatliche Hochschule fur Gestaltung Karlsruhe
Transmediale

Àustria:
Ars Electronica.

Bèlgica:
Argos - Centre for art and media
MAC’s - Museum of Contemporary Art of the French Community of Belgium
Mu.ZEE – Collection of the province of West Flanders and the City of Ostend Royal Museum of Fine Arts of Belgium

Croàcia:

Fundação de Serralves

Descarregar

Nota de premsa / 488.4 kB

DCA is co-funded by the CIP-ICT Policy Support Programme of the European Union.